Menu

Historia dla ludzi (opr. miękka)

Cechy produktu

  • ISBN 9788378505440 
  • Oprawa miękka 
  • Wydawnictwo Impuls 
  • Ilość stron 566 
  • Rok wydania 2014 

Opis

Z kim solidaryzujemy się po obowiązkowym kursie edukacji historycznej: z upamiętnionymi poprzez pomniki i eksponowane miejsce na kartach podręczników słynnymi dowódcami zbiorowych masakr, czy z tymi, którzy byli zbyt słabi i bez szans na przetrwanie? Z kim się utożsamiamy? Do czego aspirujemy? Czy szkolna edukacja historyczna wspiera rozwój społeczeństwa obywatelskiego i demokracji? Czy raczej reprodukuje mity i podgrzewa resentymenty? Czy w ogóle możliwe jest odpolitycznienie edukacji historycznej w centralnie sterowanym systemie oświaty? Kto, do jakiej rzeczywistości i w jaki sposób edukuje przyszłych nauczycieli historii?

poleca Impuls Autorki i autorzy niniejszego tomu zapraszają do refleksji na temat istotnych dla współczesnej edukacji historycznej problemów: relacji między współczesnymi historiografiami i szkolną narracją historyczną, ukrytych i nieobecnych aspektów programu nauczania historii (hidden curriculum), znaczenia pamięci historycznej i społecznej dla szkolnej edukacji, w tym narracji dominujących i emancypacyjnych. Aktualny spór wokół kształtu i roli historii szkolnej dotyczy jednocześnie miejsca i roli historii we współczesnej edukacji, jak i roli oraz miejsca edukacji szkolnej w życiu społecznym i kulturze historycznej Polaków. Edukacja historyczna, z rezerwuaru wiedzy na temat przeszłości zmienia się na naszych oczach, choć może nazbyt wolno, w historię krytyczną, w historię zaangażowaną, lecz także angażującą intelekt, zmysły, wyobraźnię, emocje. W historię zorientowaną na pełnię egzystencji człowieka w jej rozmaitych wymiarach. Skatalogowane w niniejszym tomie artykuły, refleksje teoretyczne, wyniki badań empirycznych, a także studia komparatystyczne dowodzą, że historia jest nadal wyjątkowo ważnym poznawczo i społecznie obszarem wiedzy, i iż jej kształt jest nieprzerwanie negocjowany społecznie. Autorzy i autorki tomu podzielają przekonanie, iż edukacja historyczna w sposób szczególny mogłaby spełniać funkcję edukacji do/dla demokracji i obywatelskich działań, z otwarciem na dostatek i umiejętności pokojowego uczestniczenia w wielokulturowym świecie a z reguły edukacji emancypacyjnej, w sensie wolności od krzywdzących na poziomie indywidualnym i grupowym stereotypów i uprzedzeń oraz edukacji do/dla zrozumienia i solidarności z ludźmi z powodu owych uprzedzeń dyskryminowanych.
Tytuł tomu ?Historia Ludzi. Historia dla ludzi? prawidłowo odzwierciedla to przekonanie. Podobnie jak inne, że nie ma historii, a zwłaszcza edukacji historycznej wolnej od wartości, ale także interesów najróżniejszych grup nacisku/wpływów. Jest natomiast powód, jak się wydaje pilny, by uświadamiając sobie, jakiej historii potrzebujemy, nauczyć się również z nią obcować, by angażując się w debatę, czy spór o przeszłość, myśleć i formułować krytyczne sądy i opinie.

Opinie - 0 opinii

+ Dodaj opinie

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.