W towaroznawstwie produktów spożywczych pojęcie jakości jest szeroko stosowane i odnosi się jednocześnie do i producenta, jak i do konsumenta żywności. Jakość, rozumiana jako zaspokojenie lub przekroczenie oczekiwań klienta, w odniesieniu do żywności obejmuje niemało różnorodnych aspektów i determinowana jest poprzez szereg czynników. Jej złożony charakter oddaje termin „całkowitej jakości żywności” (ang. Total food quality) obejmujący różnorodne atrybuty wynikające z natury oraz z jego oceny przez konsumenta. Szereg opisujących produkt cech określa się przy pomocy wachlarza technik i metod standaryzujących i obiektywizujących pomiar tych właściwości produktów spożywczych, które wpływają na percepcję i zakup poprzez potencjalnych konsumentów. Przedstawiona monografia jest publikacją wpisującą się w kierunek interdyscyplinarnych badań dotyczących metod oceny i kontroli jakości żywności w sposób wielokierunkowy i holistyczny. Mieści problemy naukowe z pogranicza takich dyscyplin, jak towaroznawstwo, marketing, zarządzanie jakością czy badania nad zachowaniem i psychologią konsumenta. Głównym celem pracy była ocena jakości wybranych produktów żywnościowych uwzględniająca charakterystykę ich cech i oczekiwań konsumenta z nimi związanych z zastosowaniem metod fizykochemicznych, sensorycznych i konsumenckich. Do realizacji pracy wybrano kompilację zaawansowanych metod instrumentalnych oceniających jakość wewnętrzną , a także metod stosowanych w badaniach konsumenckich opartych na pomiarach poszerzonej jakości oczekiwanej i doświadczanej.