Dysleksja i ADHD współwystępujące zaburzenia rozwoju
Cechy produktu
ISBN 9788373835610
Autor Małgorzata Lipowska
Wydawnictwo Scholar
Ilość stron 306
Rok wydania 2011
Tematyka humanistyczne
Opis
Monografia Dysleksja i ADHD - współwystępujące zaburzenia rozwoju. Neuropsychologiczna analiza deficytów pamięci należy do nielicznych w naszym kraju prac badawczych, dotyczących pogranicza neuropsychologii rozwoju i psychologii klinicznej dziecka. Wyraźnym walorem tej pracy, jest jej interdyscyplinarny charakter. Takie podejście do tematu stanowiło pokaźne wyzwanie dla Autorki, bo wymagało wszechstronnej wiedzy. Jako psycholog musiała głęboko wejść w dużo specjalności z zakresu medycyny, dlatego jest tam obecne neuropsychologiczne, neuroanatomiczne, neurofizjologiczne i genetyczne podejście do zagadnień zaburzeń uczenia się i zachowania, a także ich współwystępowania. To wszystko stanowi, że recenzowana rozprawa ma charakter nieszablonowy [...]. Monografia uzupełnia brak tego typu publikacji, potrzebnych dla rozwoju nauki, edukacji oraz dla potrzeb profesjonalistów. Prof. Zw. Dr hab. Marta Bogdanowicz Monografia stanowi uwydatniające się autorskie przedstawienie zagadnień rozpatrywanych w części teoretycznej i sprecyzowanych w formie pytań badawczych w programie badań własnych. Dokumentuje znaczny zakres wiedzy i znaczne doświadczenie kliniczne Autorki [...]. Metodologia badań własnych akcentuje podejście mikrogenetyczne do funkcjonowania mózgu i umysłu, ponieważ jest to podejście procesowe umożliwiające wyjaśnienie dynamiki objawów patologicznego rozwoju w warunkach uszkodzenia ośrodkowego układu nerwowego (OUN). Na podkreślenie zasługuje fakt, że podejście mikrogenetyczne dopiero rozpoczyna być włączane do badań nad patologią rozwoju u dzieci. Prof. Zw. Dr hab. Danuta Kądzielawa Rzadko się zdarza w neuronaukach, iż głębokie myślenie teoretyczne na temat mózgu, jego struktury i funkcji u dzieci łączy się z bogatym doświadczeniem oddanego swojej pracy klinicysty. Monografia autorstwa Małgorzaty Lipowskiej stanowi przewodnik - w pełnym sensie tego słowa - w pewnej niełatwej, ale jakże ważnej podróży poznania zaburzeń pamięci i ich moderatorów u dzieci ze współwystępowaniem dysleksji i ADHD. Osiągnięty wynik naukowy pomnaża moc eksplikacyjną zastosowanej teorii mikrogenetycznej, czyli - inaczej mówiąc - wnosi do nauki (w tym przypadku neuropsychologii rozwoju) nową wartość. Swym zakresem problemowym, uwidocznionym zwłaszcza w modelowej interpretacji deficytów pamięci wśród dzieci ze współobecnośćm dysleksji i ADHD praca, nie ma sobie podobnych w dotychczasowej tradycji badań nad zaburzeniami rozwoju u dzieci. Prof. Zw. Dr hab. Maria Pąchalska
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.