Wśród cechy, którymi znamionować powinien się współczesny, będący w stanie sprostać stawianym przed nim wymaganiom nauczyciel, pierwszoplanową pozycję zajmują bez dwóch zdań kompetencje interpersonalne.
Szczególny na tle wielu innych zawodów charakter pracy nauczyciela – praca z uczniem, rodzicem ucznia, innymi nauczycielami i przedstawicielami środowiska lokalnego – polega przede wszystkim na interakcjach społecznych i budowaniu satysfakcjonujących zainteresowane strony relacji.
Oznacza to, iż kompetencje interpersonalne, a wśród nich: umiejętność nawiązywania kontaktu z innymi, praca zespołowa, umiejętności negocjacyjne i rozwiązywanie konfliktów, wywierania wpływu czy zachowania asertywne są jednymi z podstawowych kompetencji zawodowych nauczyciela.Z WprowadzeniaNa rynku wydawniczym co roku ukazuje się dużo prac o nauczycielu.
Nie oznacza to jednak, iż wszechstronnie i wyczerpująco ujmują one kwestie zawodu nauczyciela, jego osobowości, warunków i efektów pracy. Książka pod redakcją Stefana T. Kwiatkowskiego i Dominiki Walczak zasługuje na uwagę i uważną lekturę ze względu na to,gromadzi studia i analizy słabiej dotąd rozpoznanej problematyki, m.in.
kompetencji interpersonalnych nauczyciela. Relacje interpersonalne nie znajdowały się dotąd w centralnym nurcie badań społecznych i pedagogicznych, Tymczasem są one niezwykle ważnym komponentyem kapitału społecznego, którym powinni dysponować nauczy¬ciele i go upowszechniać, aby nasze społeczeństwo mogło sprostać stale rosnącym wyzwaniom cywilizacyjnym, W wielu zakresach tematycznych tom interdyscyplinarnych tekstów Kompetencje interpersonalne w pracy współczesnego nauczyciela – aspekty teoretyczne i ergonomiczne, przygotowany przez znanych i doświadczonych autorów i młodych adeptów nauki, na pewno przyczyni się do ożywienia i pogłębienia dyskusji o kształceniu, doskonaleniu i pracy zawodowej nauczy¬cieli.
Niezależnie bowiem od udanych lub mniej udanych prób reformowania szkolnictwa, jakość pracy dydaktycznej i wychowawczej nauczycieli wciąż pozostaje głównym czynnikiem określającym sprawność szkoły i całego systemu oświaty.Z recenzji wydawniczejprof.
dr hab. Mirosława J. Szymańskiego