Starzenie się ludności postępuje, a skutki wywołane tym procesem stają się coraz bardziej dostrzegalne. Wraz z procesem starzenia się człowieka zachodzą w jego organizmie ogólne zmiany o charakterze fizycznym, fizjologicznym i psychicznym, modyfikując zachowania rynkowe.
W sferze ekonomicznej rozszerzająca się liczba seniorów wpływa na strukturę produkcji, podziału, podmiany i konsumpcji środków zaspokajających potrzeby ludzkie. Zachowania konsumentów seniorów w ostatnich latach stały się przedmiotem badań wielu dziedzin nauki; kwerenda bibliograficzna wykazała jednak, iż obszar nowoczesności zachowań ludzi starszych nie cieszył się zainteresowaniem badaczy.
Zapewne wynika to z niejednokrotnie prezentowanego w mediach stereotypu ludzi starszych jako niedostosowanych do zmian otoczenia, zamkniętych na nowości rynkowe.Jako główny cel monografii przyjęto określenie determinant zakupu i akceptacji poprzez konsumentów seniorów innowacji produktowych wybranych kategorii dóbr materialnych FMCG (fast-moving consumer goods).
Przeprowadzono trzyetapową sekwencję badań wśród osób po 60. Roku życia na terenie Wielkopolski, wykorzystując metodę wywiadu osobistego. Rezultatem analiz jest określenie modelu postaw seniorów wobec innowacji i zbudowanie modelu zakupu i akceptacji przez seniorów innowacji produktowych na rynku FMCG.
dodatkowo zaproponowano segmentację konsumentów seniorów według kryterium zdefiniowanej innowacyjności konsumenckiej, która pozwoliła na wyodrębnienie pięciu typów: niechętnych konserwatywnych, zorientowanych tradycjonalistów, aspirujących wycofanych, nieświadomych funkcjonalnych, a także racjonalnych innowatorów.
zgromadzony materiał teoretyczno-empiryczny może znaleźć zastosowanie w procesie zarządzania portfelem produktów równocześnie na etapie inicjowania i wprowadzania innowacji produktowych na rynek, jak i na etapie modyfikacji produktów już istniejących w celu uzyskania akceptacji konsumentów seniorów.