Menu

Kukułeczka kuka - ebook

Opis


Kiedy rodzi się dziecko, logopeda na oddziale noworodkowym powinien ocenić czy poprawnie wykształciły się u niego narządy artykulacyjne i odruchy, które w przyszłości będą miały wpływ na rozwój mowy. Rzeczywistość sprawia, że noworodki nie zawsze posiadają taką szansę.

Jeśli w mowie dziecka pojawiają się sylaby, wyrazy, wreszcie proste zdania, rodzice nie czują niepokoju. Ich uwadze umykają nieprawidłowości, które niewątpliwie nie umkną logopedzie. W skomplikowanej sytuacji są dzieci, które z opóźnieniem nabywają umiejętności wypowiadania słów i zdań. Tu logopeda powinien zdecydować, kiedy rozpocząć terapię i ukierunkować ją. Czasem proste seplenienie może stać się zmorą dziecka w wieku szkolnym. W czasie dyktand, pisania, samodzielnie formułowanych wypowiedzi, a nawet przepisywania.

Rozpocząć terapię należy osiągalnie szybko. Systematyczność oddziaływań gwarantuje postępy. Oczywiście zależą one od typu wady wymowy, jednostkowych predyspozycji dziecka, motywacji do pracy. Stosowane pomoce logopedyczne namawiają dzieci do współpracy. Jedną z form ciekawych w terapii jest bajka. Wykorzystuję ją w pracy z dziećmi do ćwiczeń narządów artykulacyjnych, wzbogacania zasobu słownictwa, kształtowania umiejętności wypowiadania się na temat obrazka, przeczytanego tekstu. Atutem bajki jest to, że dzieci w zasadzie nie nudzą się nią. Każdorazowo odkrywają jej świeże walory. Jeśli pozwolimy im brać udział w tworzeniu bajki, pracują jeszcze ochoczoj. Stąd pomysł, żeby dziecko miało okazję dorysować komponenty, pomalować kolorowankę. Namawiam do wykorzystania bajki na zajęciach ogólnorozwojowych w przedszkolu, zajęciach logopedycznych, a także do utrwalania zdobytych umiejętności w domu.

Autor: Alicja Sztandera - logopeda

...

Opinie - 0 opinii

+ Dodaj opinie

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.