Menu

Kukułeczka kuka - ebook

Opis


Kiedy rodzi się dziecko, logopeda na oddziale noworodkowym powinien ocenić czy należycie wykształciły się u niego narządy artykulacyjne i odruchy, które w przyszłości będą miały wpływ na rozwój mowy. Rzeczywistość powoduje, że noworodki nie za każdym razem posiadają taką szansę.

Jeśli w mowie dziecka pojawiają się sylaby, wyrazy, wreszcie proste zdania, rodzice nie czują niepokoju. Ich uwadze umykają nieprawidłowości, które z pewnością nie umkną logopedzie. W skomplikowanej sytuacji są dzieci, które z opóźnieniem nabywają umiejętności wypowiadania słów i zdań. Tu logopeda powinien zdecydować, kiedy rozpocząć terapię i ukierunkować ją. Czasem proste seplenienie może stać się zmorą dziecka w wieku szkolnym. W czasie dyktand, pisania, samodzielnie formułowanych wypowiedzi, a nawet przepisywania.

Rozpocząć terapię należy osiągalnie szybko. Systematyczność oddziaływań zapewnia postępy. Oczywiście zależą one od rodzaju wady wymowy, indywidualnych predyspozycji dziecka, motywacji do pracy. Użytkowane pomoce logopedyczne zachęcają dzieci do współpracy. Jedną z form atrakcyjnych w terapii jest bajka. Wykorzystuję ją w pracy z dziećmi do ćwiczeń narządów artykulacyjnych, wzbogacania zasobu słownictwa, kształtowania umiejętności wypowiadania się na temat obrazka, przeczytanego tekstu. Atutem bajki jest to, iż dzieci w zasadzie nie nudzą się nią. Każdorazowo odkrywają jej świeże walory. Jeśli pozwolimy im brać udział w wytwarzaniu bajki, pracują jeszcze chętniej. Stąd pomysł, by dziecko miało okazję dorysować części, pomalować kolorowankę. Namawiam do użycia bajki na zajęciach ogólnorozwojowych w przedszkolu, zajęciach logopedycznych, a także do utrwalania zdobytych umiejętności w domu.

Autor: Alicja Sztandera - logopeda

...

Opinie - 0 opinii

+ Dodaj opinie

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.