Autorka pracy [...] włożyła ogromny wysiłek, aby zebrać i uporządkować problemy związane z powszechną edukacją muzyczną w Polsce i nadać im nowy wymiar. Zrozumienie problematyki, rozległa wiedza autorki - zapewne związana z rzetelnym przygotowaniem muzycznym i pedagogicznym - sprawiają, że książka jest bogatym źródłem wiedzy o modelującej się nowej subdyscyplinie pedagogicznej, jaką jest pedagogika muzyki. Piszącej te słowa wydawało się niegdyś, że stworzenie takiej pracy przerasta możliwości jednego autora, jednak okazuje się, że stało się to możliwe. Z recenzji dr hab. Małgorzaty Suświłło, prof. UWM Lektura pracy budzi szacunek i podziw za ogrom wiedzy przekazywanej w sposób usystematyzowany przez Autorkę. Struktura pracy i podział materiału treściowego są krystaliczne i logiczne. W poszczególnych rozdziałach i podrozdziałach Autorka omawia kolejno zagadnienia z obszaru wyróznionego tytułem pracy. Czyni to jasno i przezroczyście, posiłkując się bogatym materiałem źródłowym. I na to chciałbym zwrócić szczególną uwagę. Imponują [...] skala i zakres korzystania z zróżnicowanych opracowań naukowych, prac badawczych i ich wyników, z wyraźną przewagą najnowszych opracowań i doniesień naukowych opublikowanych w kraju i za granicą. Świadczy to o rewelacyjnej orientacji Autorki w literaturze przedmiotowej i stanie badań nad omawianą problematyką, a równocześnie czytelnikowi dostarcza bogatej wiedzy o dotychczasowym dorobku naukowym w zakresie pedagogiki muzyki. Z recenzji prof. Zw. Dr. Hab. Jerzego Kurcza