Menu

Podstawy inspiracji architektury ruchomy punkt, linia, spirala

Cechy produktu

  • ISBN 9788362057191 
  • Autor Zygmunt Szparkowski 
  • Wydawnictwo Wydawnictwo Wyższej Szkoły Ekologii i Zarządzania 
  • Ilość stron 132 
  • Rok wydania 2012 

Opis

Kształtowanie architektury wywodzi swój początek z prostych komponentów geometrii euklidesowej. Części te były powszechnie uznawane w starożytnej Grecji, przejęte przez Rzymian i rozpowszechniane w sztuce przeciętniewiecza, renesansu, baroku i klasycyzmu. We współczesnej architekturze architekci, poczynając od Le Corbusiera, świadomie względnie intuicyjnie posługują się prostymi elementami geometrii, od stosunkowo niedawna włączonymi do wszystkich programów grafiki komputerowej. Można zatem stwierdzić, iż stanowią one, podobnie jak w przeszłości, znaki swoistego alfabetu w kształtowaniu architektury. Posługując się tą analogią, należy uznać, że początkiem wspomnianego abecadła jest punkt. Element w geometrii uznawany jako bezwymiarowy, statyczny i najmniejszy. Punkt odgrywa niemałą rolę we współczesnej filozofii nauki, gdzie teorie naukowe doprowadziły do zachwycających odkryć w kosmologii i nowej fizyce. Punkt stanowi także przedmiot rozważań w teoriach matematycznych. W sztuce punkt jest najłatwiejszym elementem odbioru wzrokowego, zrozumiałym dla każdego widza. Może być początkiem i zakończeniem każdej twórczości literackiej, muzycznej czy plastycznej. Punkt jako dominanta w postaci pomnika może mieścić bogate konotacje i syntezę różnorodnych emocji i wydarzeń historycznych. Bez wątpienia punkt jako komponent najprostszy w architekturze stanowi komunikat powszechnie zrozumiały. Wpisuje się on w kształtowanie architektury jako sztuki popularnej dostępnej dla zwykłego człowieka. Punkt można określić dwojako. Może być statyczny, a wówczas jako dominanta ogniskuje wokół siebie przestrzeń zewnętrzną. Może być też intensywny, stwarzając tzw. Ruchomy punkt. Zauważyli to już teoretycy w starożytnej Grecji1. Ruchomy punkt jest ciekawym zjawiskiem, wartym rozpoznania, ponieważ ma szereg analogii w sztuce, nauce i w kształtowaniu architektury. Powyższa praca ma na celu przybliżenie zjawiska ruchomego punktu, ponieważ, jak wspomniano, można uważać go za początek każdej ze sztuk plastycznych, do których zaliczamy przecież architekturę. Mimo iż praca z pewnością odnosi się do teorii architektury, to ilość zamieszczonych w niej rzeczywistych przykładów pozwala na wdrożenie jej do architektonicznej praktyki projektowej. Architekt typowo posługuje się intuicją w swej twórczości. Intuicja jednak nie bierze się z niczego. Podobnie jak z nauką, osiąganą wiedzą i doświadczeniem, różne czynniki wpływają na wzbogacenie i racjonalizowanie intuicji. Niekiedy rzeczy oczywiste zezwalają na przypomnienie spraw ważnych w projektowaniu. Co więcej, tworzenie pewnego zrozumiałego języka w architekturze, jak to niejednokrotnie wykazano, udoskonalony kontakt nie tylko z uczestnikami procesu projektowania,w głównej mierze na zrozumienie go przez inwestora i użytkownika. Zatem celem tej pracy jest wyodrębnionie na pierwszy komponent kształtowania architektonicznego. Następne przygotowywane prace zajmą się kolejnymi "literami" języka architektury. Praca jest przeznaczona dla studentów wydziałów architektury i wyższych szkół plastycznych. W tym względzie temat pozostał wielokrotnie sprawdzony i dobrze przyjęty. Może także zainteresować szersze grono projektantów i architektów, których rutyna i doświadczenie nie przeszkadzają w przypominaniu sobie rzeczy czasami oczywistych, lecz nie tylko.

Opinie - 0 opinii

+ Dodaj opinie

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.