Menu

Praktyki fotograficzne i teksty kultury

Cechy produktu

  • ISBN 9788379630479 
  • Autor Magdalena Szczypiorska-Mutor 
  • Wydawnictwo Sedno 
  • Ilość stron 302 
  • Rok wydania 2016 

Opis

Tematem książki jest sugestia takiego ujęcia relacji i związków pomiędzy fotografią a innymi tekstami kultury, w którym fenomen fotografii rozumiany jest nie tylko jako kompleks motywów i problemów związanych ze zdjęciem, lecz także jako zespół praktyk i procesów technologicznych, o istotnym, a słabo obecnym w badawczej refleksji potencjale estetycznym, filozoficznym, interpretacyjnym i semantycznym.Ważnym kontekstem kulturowym i historycznym, z którego wyrasta, czerpie inspiracje, i do którego powraca proponowane ujęcie tematu, są pierwsze dekady dziejów fotografii, moment szczególny dla cyklu tworzenia się i formowania metafotograficznego dyskursu, z jego pokaźnymi konceptualizacjami, figurami i metaforami, skutecznymi i rozwijanymi w latach późniejszych, w różnorodnych nurtach teorii i filozofii fotografii.Przyjęta w książce podwójna perspektywa badawcza, odwołująca się z jednej strony do technologicznych aspektów fotografii, a z drugiej do ich kulturowych, antropologicznych i egzystencjalnych konsekwencji, prowadzi do poszerzenia konwencjonalnego repertuaru metafotograficznych pytań i problemów, a także do wzbogacenia odczytań, analiz i interpretacji tekstów kultury, w których praktyki fotograficzne, rozumiane jako działania, wytwory i procesy właściwe technologii fotografii, obecne są jako motyw, model lub metafora.Refleksja, która zespala ze sobą techniczny i egzystencjalny aspekt fotografii, doświadczenie materialności fotograficznych praktyk i ontologicznej niestabilności fotograficznego obrazu, refleksja, w której chemia fotografii spotyka się z jej alchemią, a wymiar fizyczny z metafizycznym, jest fundamentem zaproponowanego w książce ujęcia, które ukazuje relacje pomiędzy genetycznym a antropologicznym doświadczeniem fotografii, powinowactwa pomiędzy nimi i ich wielowymiarową, wydajną obecność w tekstach kultury. Analizowane w książce pola badań odnoszą się do następujących praktyk fotograficznych: procesu pozytywowo-negatywowego, techniki ciemni i roli stykówki. Figury wyprowadzone z powyższych ujęć – inwersja, metamorfoza i montaż – występują w dwojakiej roli: jako przedmiot refleksji teoretycznej i jako narzędzie interpretacji. W rozumieniu węższym są w bezpośredni sposób związane – kolejno – z obrazem negatywowym, operacjami zachodzącymi w fotograficznej ciemni oraz konstrukcją i funkcją stykówki. W ujęciu szerszym, rozumiane jako model, metafora, figura interpretacyjna, zachowują swój podstawowy związek z praktykami fotograficznymi, a jednocześnie, umieszczone w szerszych układach odniesień (antropologicznych, filozoficznych, psychologicznych), zyskują świeże sensy i znaczenia. Wielowymiarowość i zasobność znaczeń, ujawniających się w próbach wykorzystania tak szeroko rozumianych figur inwersji, metamorfozy i montażu do analizy i interpretacji form występowaniu praktyk fotograficznych w tekstach kultury, pokazane zostały na rozmaitych przykładach tekstów literackich, filmów, narracji fotograficznych i dziennikarskich.

Opinie - 0 opinii

+ Dodaj opinie

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.