Menu

Strategiczna logika firm rodzinnych

Cechy produktu

  • ISBN 9788301210120 
  • Autor Adrianna Lewandowska 
  • Wydawnictwo Wydawnictwo Naukowe PWN 
  • Ilość stron 468 
  • Rok wydania 2019 

Opis

Istota firmy rodzinnej polega na połączeniu dwóch systemów – rodziny i biznesu. Spoiwem tych elementów jest nie tylko kapitał, ale więź osób należących do jednej rodziny w układzie pokoleniowym. Wyznacza to sposób funkcjonowania podmiotu gospodarczego, determinuje cele, wpływa na kulturę̨ organizacyjną i strategie działania jednocześnie nakładanie się systemów rodzinnego i firmowego prowadzi do wzajemnego nasilania relacji między tymi systemami.

Badania potwierdzają,efektywność producenta rodzinnej nie może być analizowana i oceniana bez analizy systemu rodzinnego. Marki rodzinne są skłonne do sporych ofiar, nawet do przetrwania długofalowego załamania, by tylko oszczędzić producenta i społeczność wokół niej.

Potwierdza to istnienie innej logiki niżeli tylko w rozmiarze ekonomicznym. Firma rodzinna stała się modelem dla wszystkich firm. Powodem tego zainteresowania jest fakt, iż dzisiejsza firma, bardziej aniżeli kiedykolwiek (…), zbudowana jest w oparciu o budulec, z którego zbudowane są w dodatku same rodziny.

Podejście to uwypukliło się w obliczu kryzysu gospodarczego ostatnich lat, który pokazał, że przedsiębiorstwa rodzinne posiadają wysokie kompetencje do przetrwania w niełatwych warunkach gospodarczych i radzą sobie lepiej marki nierodzinne.

Ze wstępuTeza główna publikacji dotyczy potrzeby, możliwości i konsekwencji wynikających z harmonizacji kodów wartości, które autorka pokazuje w modelu BELIEFS, będącym syntezą wartości wywodzących się z systemu rodzinnego i firmowego.

Im obszerniejsza harmonizacja, tym obszerniejsza szansa na sukces. Główne wnioski, które autorka na podstawie tych badań wyprowadza są takie, iż decyzje, jakie zapadają w firmach rodzinnych na najróżniejszych etapach tego cyklu, nie posiadają swego uzasadnienia w analizie strategicznej, ani także częstokroć - jak pokazują strategie użyteczne - w racjonalności ekonomicznej.

Za decyzjami strategicznych firm rodzinnych stoją na dodatek inne zmienne niż logika biznesowa. Różnice te najwyraźniejsze są w obszarze analizy zasobów, stawiania celów, ergonomicznych strategii HR, oraz strategii finansowych.

Zestawione w ramach procesu strategicznego dały pierwszy obraz na cykl porównawczy: zarządzania strategicznego w firmach rodzinnych i nierodzinnych. Z recenzji dra hab. Jana Klimka, prof. SGH

Opinie - 0 opinii

+ Dodaj opinie

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.