Publikacja ta dotyka stanowczych problemów związanych z funkcjonowaniem administracji publicznej w sytuacjach kryzysowych, kontekstów podejmowania decyzji w tych sytuacjach, ratownictwa i zabezpieczenia logistycznego i wielowymiarowej i interdyscyplinarnej współpracy
elementów systemu zarządzania kryzysowego. Problemy podejmowane przez autorów poszczególnych części pracy, dotyczą skali makro- i mikrozarządzania kryzysowego, co wydaje się tak samo wartościowe dla potencjalnego Czytelnika. Stanowczym chociaż celem niniejszego opracowania jest wyszczególnionie istoty, tak zarządzania kryzysowego, jak i kierunków jego ewolucji oraz doskonalenia, co w konsekwencji pozwoli Czytelnikom na wyrobienie sobie własnych poglądów na te problemy. Autorzy niniejszego opracowania posiadają również nadzieję, iż lektura pozwoli osobom parającym się zawodowo zarządzaniem kryzysowym na opracowanie własnych, dostosowanych do możliwości i potrzeb receptur, doskonalenie już użytkowanych czy także metod (a może wręcz procedur?) nowoczesnania w razie wystąpienia takich sytuacji oraz przygotowania się na ich ewentualne wystąpienie. W kontekście powyższego jednocześnie należy pamiętać, iż każda sytuacja kryzysowa jest inna. Ale wszystkie jednak w pewnym stopniu charakteryzują następujące atrybuty: zaskoczenie, niewystarczająca ilość informacji, organizacja nie nadąża reagować na wydarzenia (prawdziwe albo odczuwalne), wydarzenia stają się coraz bardziej groźne, utrata kontroli (prawdziwa albo odczuwalna), zagrożenie wyraźnych interesów, precyzyjna kontrola z zewnątrz, wytwarzanie się mentalności „oblężonych", panika, przerwanie normalnych procesów podejmowania decyzji, kierownicy w przypadku kryzysowej koncentrują się na krótkoterminowym planowaniu/działaniu.