[...] Naszym zamiarem było przygotowanie publikacji interdyscyplinarnej, dlatego skierowaliśmy swoje zaproszenie do współpracy do badaczy zróżnicowanych dyscyplin, przeważnie pedagogiki, psychologii, socjologii, pochodzących z kilku ośrodków akademickich. Wymiana myśli przedstawicieli przeróżnych podejść teoretycznych i badawczych sprzyja podjęciu dyskusji nad ciągle aktualnymi zagadnieniami związanymi z funkcjonowaniem polskiej szkoły i tendencjami co do jej rozwoju i zmiany, sprzyja świadomemu wyjściu poza zwyczajowo analizowane wątki, poszerzaniu perspektywy oglądu problematyki zmiany i pojawianiu się coraz wnikliwszych interpretacji współczesnych problemów oświatowych/pedagogicznych na tle osiągnięć światowej myśli, typowo socjologicznej, filozoficznej i psychologicznej (Giddens, Moscovici, Rorty, Bauman, Erikson, Beck, Heidenreich, Goffman, Hofstede). Patrzymy zatem na szkołę w kilku rozmaitych perspektywach, ponieważ wyboru tematyki szczegółowej dokonali sami Autorzy, biorąc pod uwagę swoje zainteresowania badawcze i pozostając jednocześnie w związku z tematem przewodnim monografii. Chcąc zmieniać szkołę, trzeba ją rozumieć. Trzeba rozumieć złożoność uwarunkowań jej funkcjonowania, ale także dostrzegać to, co niewidoczne, co pozostało przysłonięte przez kulturową oczywistość. To, CZY DA SIĘ WYJŚĆ POZA KULTUROWĄ OCZYWISTOŚĆ podlega dyskusji, a w głównej mierze wymaga wysiłku namysłu, co w tej monografii staraliśmy się zrealizować. Fragment wprowadzenia
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.