Menu

Zestaw filtrów połówkowych Cokin P (H300-02)

Cechy produktu

  • Producent Cokin 
  • Rodzaj połówkowy 

Opis

komplet filtrów połówkowych dla systemu Cokin P mieści:

- filtr połówkowy szary GND2 Light - P121L
- filtr połówkowy szary GND4 Medium - P121M
- filtr połówkowy szary GND8 Hard - P121

Numer katalogowy: H300-02

Filtry w zestawie

P121L - Filtr połówkowy szary ND2 z przejściem gradacyjnym soft, przyciemnia delikatnie o 1 poziomyń przysłony. Balansuje światło w scenie o lekkim kontraście.
P121M - Filtr połówkowy szary ND4 z przejściem gradacyjnym medium, przyciemnia o 2 stopnie przysłony. Nieprzeciętny do fotografii nadmorskiej i górskiej.
P121 - Filtr połówkowy szary ND8 z przejściem gradacyjnym hard, przyciemnia o 3 poziomy przysłony. Znakomity do fotografii nadmorskiej i górskiej.

Filtry połówkowe

Filtry gradacyjne (połówkowe) szare są krystaliczne u dołu, w połowie przechodząc stopniowo w szary kolor, najsilniejszy u góry. Posiadają szarą tonację i są wykorzystywane do redukcji światła wpadającego przez obiektyw aparatu, dając kontrolę nad czasem naświetlania i głębią ostrości. Filtry połówkowe posiadają zastosowanie w sytuacjach, gdzie części kompozycji kadru posiadają zróżnicowane poziomy jasności, np. Różnica między jasnym niebem a ciemną ziemią. Filtry te stabilnie ekspozycji obrazu i są wręcz potrzebne przy próbie wykonania fotografie w dynamicznie zmieniających się warunkach oświetleniowych jak zachód czy wschód słońca.

Filtry gradacyjne pozwalają:
  • zrównoważyć kontrasty
  • uniknąć przepaleń
  • wyciągnąć więcej szczegółów z cieni
Jak korzystać z filtra połówkowego?

Aby określić, jaki filtr jest niezbędny do tego, aby wyrównać kontrast oświetlenia, należy podzielić fotografowaną scenę przynajmniej na dwie strefy: pierwszą jasną, na którą będzie nałożony filtr, i drugą, która pozostanie neutralna. Następnie używając punktowego pomiaru światła w aparacie lub przy pomocy ręcznego światłomierza zmierzyć różnicę oświetlenia. Uzyskany wynik trzeba przeliczyć na różnicę w stopniach EV i do tak otrzymanego wyniku połączyć trafny filtr. Przykład: Jeżeli różnica pomiędzy strefą jasną a ciemną wynosi 2 EV, toadekwatnie naświetlić daną scenę, należy użyć filtra połówkowego ND4 (0.6).

Należy zwrócić uwagę na to, jaki jest kąt ustawienia filtra oraz gdzie przebiega granica między jasną a ciemną partią filtra. W zależności od tego jaki jest fotografowany motyw, można dobrać filtry o miękkim i ostrym gradiencie.

Przykład: Jeżeli na naszym zdjęciu pojawia się prosta linia horyzontu, np. Powierzchnia morza, to odpowiednim filtrem będzie filtr o ostrym przejściu. Jeżeli natomiast będziemy fotografować poszarpaną linię koron drzew, to optymalny będzie filtr połówkowy z miękkim gradientem.

Pamiętajmy, iż stopień domknięcia przysłony będzie miał wpływ na efekt uzyskiwany na zdjęciach. Potężne domknięcie przysłony spowoduje, że gradient filtra połówkowego będzie wyraźniej zarysowany. Zastosowanie obfitych otworów przysłony spowoduje, że będzie on łagodniejszy. Przed finalnym wyzwoleniem migawki zalecane jest zastosowanie funkcji podglądu głębi ostrości, aby ocenić uzyskiwany efekt.

Po jakimś czasie używania filtrów połówkowych użytkownik nabiera wprawy i po pewnym czasie może dobierać filtry bez pomiarów światłomierzem, co wyjątkowo przyśpiesza i upraszcza pracę. Warto pamiętać, że uchwyty filtrów Cokin P pozwalają na montaż do trzech filtrów jednocześnie. W trakcie fotografowania scen o wyjątkowo znacznych różnicach między strefami światła i cienia możliwość użycia dwóch albo trzech filtrów w tym samym czasie może okazać się nieoceniona. Pełny komfort fotografowania gwarantuje komplet trzech filtrów połówkowych: ND2, ND4 i ND8.

Opinie - 0 opinii

+ Dodaj opinie

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.