Moje konto
  • Język polski z pomysłem w klasach IV-VI szkoły podstawowej [opr. miękka] Język polski z pomysłem w klasach IV-VI szkoły podstawowej [opr. miękka]

Język polski z pomysłem w klasach IV-VI szkoły podstawowej [opr. miękka]

1 oferta z 1 sklepu

ISBN 9788361117285 Autor Wieczorek Dorota Rok wydania 2010 Oprawa miękka Wydawnictwo Korepetytor Ilość stron 203 WIĘCEJ INFORMACJI ↓

Informacje o produkcie

ISBN9788361117285
AutorWieczorek Dorota
Rok wydania2010
Oprawamiękka
WydawnictwoKorepetytor
Ilość stron203
„Język polski z pomysłem" to publikacja skierowana do nauczycieli języka polskiego pragnących w ciekawy i niebanalny sposób przekazywać wiedzę oraz uczyć kreatywnego myślenia.
Książka zawiera zadania do lektur szkolnych, plany projektów literackich oraz gramatycznych, ortograficznych i interpunkcyjnych, propozycje zabaw językowych i literackich oraz scenariusze przedstawień szkolnych.

Zadania do lektur
W wyborze lektur uwzględnione zostały zarówno pozycje obowiązkowe, obecne na liście lektur, jak i dodatkowe, polskich oraz zagranicznych autorów. Do każdej z pozycji, wybranych spośród najczęściej omawianych w klasach IV-VI szkoły podstawowej, opracowany został zbiór zadań zawierający: zadania interpretacyjne, polecenia odnoszące się do wiedzy ogólnej i doświadczeń uczniów, ćwiczenia zaczerpnięte z treningu twórczości oraz zabawy związane tematycznie z lekturą, których celem jest integracja klasy, zmotywowanie uczniów do pracy i relaksacja. Zadania ułożone zostały w kolejności od ogólnych do związanych bezpośrednio z treścią lektury.
Zbiór zadań do każdej pozycji lekturowej nie jest scenariuszem lekcji. Nauczyciel sam wybiera, które zadania i w jakiej kolejności wykonają uczniowie. Można je ułożyć w cykl lekcji poświęcony omówieniu zaproponowanego do każdej lektury zagadnienia problemowego. Na przykład: „Skąd wiadomo, co jest dobre, a co złe?" – problem do lektury „Pinokio" C. Collodiego lub „Od czego są przyjaciele?" – problem do lektury „Ten obcy" I. Jurgielewiczowej.
Do każdego zbioru zadań dołączone zostały również tematy dłuższych wypowiedzi pisemnych – opowiadania, opisu, listu, wywiadu i innych form wypowiedzi. Można wykorzystać je jako tematy prac do napisania w domu lub tematy prac klasowych.

Metoda projektu
Jednymi z najczęściej słyszanych na lekcjach wypowiedzi uczniów są: „Już zrobiłem!", „Już skończyłam!", „Co mam teraz robić?" oraz „Po co się tego uczymy?", „Dlaczego musimy to robić?", „Do czego mi to będzie potrzebne?". Te wątpliwości i pytania uczniów wskazują na potrzebę indywidualizacji procesu nauczania oraz wprowadzenia ćwiczeń, których realizacja wymaga wykorzystania wiedzy w praktyce. Metoda projektu uwzględnia obie te potrzeby.
Zadania, jakie mają wykonać uczniowie w ramach metody projektu, wymagają wykorzystania różnych źródeł informacji, odwołania się do różnych umiejętności, a ich realizacja zakłada stworzenie czegoś. Efektem końcowym pracy uczniów powinno być coś, co można zobaczyć, czego można dotknąć, co uczeń może zanieść do domu, czym może się pochwalić rodzicom, kolegom. Mogą to być: rysunek, książka, makieta, budowla, wypowiedź literacka, gra lub inne formy realizacji. Na przykład: w projekcie „Wybieramy króla Narnii" do „Opowieści z Narnii" C. S. Lewisa formą realizacji zadań będą mowy i plakaty wyborcze bohaterów powieści występujących w roli kandydatów na króla Narnii, a w projekcie „Przewodnik turystyczny po galaktyce", odwołującym się do umiejętności formułowania wypowiedzi pisemnych i korzystania ze źródeł informacji, formą realizacji zadań będą opowiadania, opisy, listy, przepisy i inne formy wypowiedzi.
Po zakończeniu pracy uczniowie powinni mieć możliwość zaprezentowania tego, co stworzyli.
Publikacja zawiera plany projektów, które są związane z lekturami szkolnymi, odwołujących się do wiedzy językowej uczniów oraz umiejętności z zakresu czytania i pisania. W książce znalazły się zarówno projekty, które można zrealizować podczas jednej lub dwóch jednostek lekcyjnych, na przykład projekt „Podręczny słownik najdłuższych wyrazów", jak i projekty długoterminowe, na przykład projekt „Encyklopedia potworów" do „Hobbita" J. R. R. Tolkiena, gdzie termin realizacji kolejnych ćwiczeń wyznacza nauczyciel.

Zabawy i scenariusze przedstawień
Publikacja zwiera także zbiór zabaw literackich, językowych i twórczych, których celem może być powtórzenie wiedzy dotyczącej wybranego zakresu materiału nauczania, rozwijanie kreatywności i zdolności podejmowania ryzyka twórczego, kształtowanie postawy empatycznej i otwartej na problemy innych czy rozwijanie chęci do współpracy i umiejętności współdziałania w zespole. Na przykład: celem zabawy „Domino gramatyczne" jest powtórzenie wiadomości o częściach mowy, a w przypadku zabawy „Potwór Frankensteina" rozwijanie twórczego myślenia.
W książce znalazły się również scenariusze przedstawień szkolnych, które nauczyciel wykorzystać może w ramach zajęć koła literackiego, koła teatralnego lub uwzględnić je w programie przebiegu uroczystości szkolnych. Na przykład: przedstawienie „Ekologów czas zacząć" można wystawić w ramach obchodów Dnia Ziemi.
Umieszczone w publikacji ćwiczenia, zarówno w zakresie zadań do lektur, jak i planów projektów, mają formę poleceń gotowych do przekazania uczniom. Do książki dołączone zostały również szczegółowe wskazówki dotyczące realizacji ćwiczeń i koniecznych pomocy dydaktycznych.

Spis treści

I. ZADANIA DO LEKTUR
KLASA IV
  • T. Jansson „Opowiadania z Doliny Muminków"
  • C. Collodi „Pinokio"
  • C. S. Lewis „Opowieści z Narnii: Lew, czarownica i stara szafa"
  • Baśnie polskie i innych narodów
  • J. Brzechwa „Akademia Pana Kleksa"
KLASA V
  • J. K. Rowling „Harry Potter i kamień filozoficzny"
  • J. Broszkiewicz „Wielka, większa i największa"
  • J. Parandowski „Przygody Odyseusza"
  • J. Verne „W 80 dni dookoła świata"
  • H. Sienkiewicz „W pustyni i w puszczy"
KLASA VI
  • J. R. R. Tolkien „Hobbit, czyli tam i z powrotem"
  • K. Makuszyński „Szatan z siódmej klasy"
  • I. Jurgielewiczowa „Ten obcy"
  • K. Dickens „Opowieść wigilijna"
  • D. Defoe „Przypadki Robinsona Kruzoe"
II. lektury szkolne metodą projektu
KLASA IV
  • WYBIERAMY KRÓLA NARNII
    C. S. Lewis, „Opowieści z Narnii: Lew, Czarownica i stara szafa"
  • WROTA DO BAJEK
    J. Brzechwa, „Akademia Pana Kleksa"
KLASA V
  • NASZA SZKOŁA – SZKOŁA MAGII I CZARODZIEJSTWA
    J. K. Rowling, „Harry Potter i kamień filozoficzny"
  • BIURO TURYSTYCZNE JULIUSZ VERNE I SPÓŁKA OFERUJE
    J. Verne, „W 80 dni dookoła świata"
  • ZAGINIONY DZIENNIK ODYSEUSZA
    J. Parandowski, „Przygody Odyseusza"
KLASA VI
  • MOST PRZYJAŹNI
    I. Jurgielewiczowa, „Ten obcy"
  • ENCYKLOPEDIA POTWORÓW
    J. R. R. Tolkien, „Hobbit, czyli tam i z powrotem"
  • POSZUKIWACZE SKARBÓW
    K. Makuszyński, „Szatan z siódmej klasy"
III. GRAMATYKA, ORTOGRAFIA, INTERPUNKCJA METODĄ PROJEKTU
  • KONKURS NA NAJTRUDNIEJSZE DYKTANDO
  • PODRĘCZNY SŁOWNIK NAJDŁUŻSZYCH WYRAZÓW
  • DOMINO GRAMATYCZNE
  • PODCHODY Z GRAMATYKĄ
IV. ZABAWY GRAMATYCZNE, ORTOGRAFICZNE, INTERPUNKCYJNE
  • ORTOGRAFICZNO-INTERPUNKCYJNE KOŁO FORTUNY
  • WYSPA ORTOGRAFÓW
  • PRZECINEK, WYSTĄP
  • PODMIOT SIĘ OŚWIADCZA
  • CZASOWNIKI DO MNIE
V. CZYTANIE I PISANIE METODĄ PROJEKTU
  • PRZEWODNIK TURYSTYCZNY PO GALAKTYCE
  • MOJA KSIĘGA REKORDÓW
VI. ZABAWY LITERACKIE
  • ZACZAROWANE KUBKI
  • MY – MARSJANIE
  • KRAINA X
  • CHWILA PRAWDY
  • KWESTIONARIUSZ PANA DOCIEKLIWEGO
  • POTWÓR FRANKENSTEINA
  • NIEPRAWDOPODOBNE PRAWDOPODOBIEŃSTWO
  • PRAWDOPODOBNE NIEPRAWDOPODOBIEŃSTWO
VII. SCENARIUSZE PRZEDSTAWIEŃ SZKOLNYCH
  • MIKOŁAJEK U LEKARZA
  • KIEPSKI POMYSŁ CZARNOKSIĘŻNIKA KIEPSKIEGO
  • EKOLOGÓW CZAS ZACZĄĆ
  • IDZIEMY DO GIMNAZJUM IMIENIA DODY ELEKTRODY

Komentarze i pytania

Zadaj pytanie dotyczące produktu lub zostaw komentarz na jego temat.

Sprawdź też