- wymiar gwintu: M12x1.5
- Długość [mm]: 85
- Szerokość [mm]: 88
- Wysokość [mm]: 85
Układ zawieszenia ma kluczowy wpływ na komfort i bezpieczeństwo prowadzenia samochodu. Podstawowym jego elementem jest wahacz, który odpowiedzialny jest za łączenie piasty koła (zwrotnicy) z nadwoziem samochodu. W zależności od typu wahacza, jego nierozłącznymi elementami mogą być także sworznie, a także tuleje metalowo-gumowe. Układ zawieszenia to sieć naczyń połączonych – usterka jednego elementu natychmiast powoduje rozszerzone zużycie pozostałych, które poddane zostają dodatkowym naprężeniom. Najwięcej wstrząsów i sił przekrojowych odbierają tzw. „silentbloki", czyli tuleje metalowo-gumowe, których zadaniem jest tłumienie drgań przenoszonych z podłoża, po jakim porusza się samochód. Rolą sworznia jest z kolei umocowanie zwrotnicy do wahacza, a tym samym umożliwienie skrętu kół. To relatywnie trwały komponent zawieszenia, jednak też podlegający okresowej kontroli w warsztacie. W wielu modelach samochodów tuleje i sworznie są nienaruszalnymi częściami wahacza, czego przykładem są wahacze aluminiowe. Wahaczy może być nawet po kilka na jedno koło (wahacze górne i dolne), dlatego badanie tego obszaru wymaga szczególnej uwagi. Usterki samego wahacza objawiają się przez stuki albo niewłaściwe prowadzenie samochodu. Polegają one z zasady na zmęczeniu materiału, z którego produkowany jest wahacz, wygięciu lub pęknięciu np. W wyniku nadmiernej korozji. Diagnoza wahacza, oprócz wykonania jazdy próbnej, polega na ogół na ocenie wzrokowej w celu ustalenia, czy nie występują w odniesieniu do niego opisywane zjawiska. Jeśli chodzi o objawy zużycia tulei metalowo-gumowych, mogą polegać przede wszystkim na skrzypieniu w trakcie przyspieszania lub hamowania, stukaniu w trakcie jazdy po nierównej nawierzchni, przedwczesnym albo nierównomiernym zużyciu opon, a także wyczuwalnym luzie na kierownicy (pogorszonej precyzji prowadzenia). Choćby minimalny luz na tulei będzie słyszalny, a z czasem także odczuwalny przez użytkownika pojazdu. Największą pewność dadzą oględziny elementu, gdy uniesiemy samochód na podnośniku i możemy stwierdzić, czy nie doszło do zmęczenia lub pęknięcia gumy, z jakiej wyprodukowana jest tuleja. Jeśli chodzi o sworzeń wahacza, ponadnormatywne zużycie tego elementu może mieć fatalne konsekwencje dla kierującego pojazdem. W skrajnym przypadku „wybity" sworzeń może odłączyć wahacz od zwrotnicy, co uniemożliwi kierowanie pojazdem. Równocześnie, nawet wtedy, gdy stwierdzimy jedynie przetarcie osłony gumowej sworznia, należy wymienić cały element. Dlaczego? W tego typu sytuacjach występuje pokaźne prawdopodobieństwo, iż uszkodzeniu uległ również sam przegub kulowy, przez co istnieje niebezpieczeństwo jego rychłej awarii nawet po zamianie osłony. Gumowa osłona może w dodatku zamknąć w swym wnętrzu destrukcyjne dla przegubu substancje, przyspieszając procesy rdzewienia i korozji przegubu. W dodatku, dobra praca przegubu kulowego wymaga występowaniu substancji smarującej. Uszkodzona osłona może doprowadzić do straty substancji smarującej, która może zostać wypłukana poprzez wodę, wyschnąć lub zostać zanieczyszczona poprzez ciała obce.
O marce Delphi zawieszenieOd ponad wieku producent Delphi z pasją projektuje i formuje części zezwalające pojazdom na całym świecie na udoskonaloną, dłuższą i bardziej wydajną eksploatację. Współpracujemy z 25-cioma największymi producentami samochodów na świecie. Z kolei dzięki zatrudnieniu ponad 170 tysięcy pracowników w 44 krajach, mamy optymalne zasoby, osiągnięcia i doświadczenie w produkcji części na wyposażeniu fabrycznym, żeby wprowadzać progresywne technologie dla światowego rynku części zamiennych IAM. Nasze progresywne technologie pokrywają każdy aspekt funkcjonowania pojazdu, począwszy od elektroniki, układu kierowniczego i zawieszenia, poprzez układy hamulcowe, klimatyzację, zarządzanie silnikiem, aż po systemy paliwowe — niezależnie, czy pojazd jest hybrydowy, napędzany silnikiem benzynowym czy Dieslem. Naszym celem jest wdrażanie innowacji gwarantujących pokaźniejsze bezpieczeństwo pojazdu, lepszą łączność i ochronę środowiska. W firmie Delphi nie przyglądamy się po prostu nieustannemu rozwojowi pojazdów, ale przyczyniamy się do niego. Nie możemy się już doczekać na to, co będziemy w stanie osiągnąć w kolejnych 100 latach działalności. Układ kierowniczy i zawieszenie to złożony zespół współpracujących ze sobą elementów, który ma kluczowe znaczenie dla zachowania właściwej kontroli nad pojazdem, właściwości jezdnych i głównie bezpieczeństwa. W trakcie jazdy po nierównych nawierzchniach zawieszenie i układ kierowniczy zużywają się najszybciej. Ponad to niektóre części układu mogą ulec zużyciu w pierwszej kolejności, a nawet uszkodzeniu, tym samym przyspieszając zużycie innych części i zagrażając stabilności, zachowaniu kontroli nad pojazdem i bezpieczeństwu. W kwestii zawieszenia i układu kierowniczego nie uznajemy kompromisów. Każdy element poddajemy rygorystycznym testom sprawdzającym rozmiary, materiał, trwałość i działanie, żeby zagwarantować, że jego cechy niczym nie ustępują częściom oryginalnym. W każdych warunkach.