85V 1500±3000h elektronic
ORGINAL XWNARC PK32d-2 66140 D1S 35W Normy i homologacje żarówek samochodowych
Oprócz podstawowych oznaczeń takich jak nazwa, moc czy napięcie, każda żarówka samochodowa powinna zawierać na trzonku oznaczenia norm i homologacji. W Polsce taką specyfikacją jest norma ECE, bez której żarówki samochodowe stanowiące zewnętrzne źródło światła, nie mogą być dopuszczone do ruchu publicznego. Oznacza to mniej więcej tyle, iż samochód z zamontowanymi żarówkami halogenowymi bez wymaganej normy ECE nie może uczestniczyć w ruchu drogowym. Brak homologacji może grozić w najlepszym przypadku mandatem, ewentualnie zatrzymaniem przez policję dowodu rejestracyjnego. W najgorszym jednak, podczas kolizji, ubezpieczyciel może z powodu niehomologowanych żarówek zaniechać wypłaty odszkodowania. Informacje o normach i homologacjach oprócz na żarówce powinny także znaleźć się na opakowaniu. To właśnie na nim podczas zakupów należy szukać specyfikacji ECE R37 – w przypadku żarówek reflektorowych –, a także ECE R99 – w sytuacji żarników ksenonowych. Warto zaznaczyć, że na trzonku żarówki może się znaleźć także oznaczenie homologacji przyznanej w danym kraju. Składa się ona z litery E oznaczającej europejską homologację samochodowego źródła światła i cyfry oznaczającej kraj, w którym została ona przyznana. Czy homologacje żarówek z innych krajów obowiązują jeszcze w Polsce? Według prawa Unii Europejskiej wszystkie państwa członkowskie zobowiązane są do akceptowania swoich norm i homologacji. Wśród oznaczeń homologacyjnych krajów UE odnajdziemy numery:
E1 dla Niemiec;
E2 dla Francji;
E3 dla Włochów;
E4 dla Holandii;
E5 dla Szwecji;
E6 dla Belgii;
E7 dla Węgier;
E8 dla Czechów;
E9 dla Hiszpanii;
E11 dla wielkiej Brytanii;
E12 dla Austrii;
E13 dla Luksemburga;
E14 dla Szwajcarii;
E20 dla Polski.
ORGINAL XWNARC PK32d-2 66140 D1S 35W Normy i homologacje żarówek samochodowych
Oprócz podstawowych oznaczeń takich jak nazwa, moc czy napięcie, każda żarówka samochodowa powinna zawierać na trzonku oznaczenia norm i homologacji. W Polsce taką specyfikacją jest norma ECE, bez której żarówki samochodowe stanowiące zewnętrzne źródło światła, nie mogą być dopuszczone do ruchu publicznego. Oznacza to mniej więcej tyle, iż samochód z zamontowanymi żarówkami halogenowymi bez wymaganej normy ECE nie może uczestniczyć w ruchu drogowym. Brak homologacji może grozić w najlepszym przypadku mandatem, ewentualnie zatrzymaniem przez policję dowodu rejestracyjnego. W najgorszym jednak, podczas kolizji, ubezpieczyciel może z powodu niehomologowanych żarówek zaniechać wypłaty odszkodowania. Informacje o normach i homologacjach oprócz na żarówce powinny także znaleźć się na opakowaniu. To właśnie na nim podczas zakupów należy szukać specyfikacji ECE R37 – w przypadku żarówek reflektorowych –, a także ECE R99 – w sytuacji żarników ksenonowych. Warto zaznaczyć, że na trzonku żarówki może się znaleźć także oznaczenie homologacji przyznanej w danym kraju. Składa się ona z litery E oznaczającej europejską homologację samochodowego źródła światła i cyfry oznaczającej kraj, w którym została ona przyznana. Czy homologacje żarówek z innych krajów obowiązują jeszcze w Polsce? Według prawa Unii Europejskiej wszystkie państwa członkowskie zobowiązane są do akceptowania swoich norm i homologacji. Wśród oznaczeń homologacyjnych krajów UE odnajdziemy numery:
E1 dla Niemiec;
E2 dla Francji;
E3 dla Włochów;
E4 dla Holandii;
E5 dla Szwecji;
E6 dla Belgii;
E7 dla Węgier;
E8 dla Czechów;
E9 dla Hiszpanii;
E11 dla wielkiej Brytanii;
E12 dla Austrii;
E13 dla Luksemburga;
E14 dla Szwajcarii;
E20 dla Polski.