Wieloźródłowe informacje fotogrametryczne dla tworzenia 3D modeli miast.
SPIS TREŚCI
1. Wprowadzenie.............................................................................. 5
2. Wykorzystywane 3D modele miast: definicje, poziomy szczegółowości
LoD, standardy.................................................................................. 9
3. Fotogrametryczne informacje źródłowe dla tworzenia modeli
przestrzennych miast................................................................................. 19
3.1. Informacje pozyskane ze fotografii lotniczych.................................................. 20
3.2. Informacje z lotniczego skaningu laserowego (LSL)................................. 28
3.3. Dane ze skaningu naziemnego (NSL)................................................ 38
3.4. Informacje z inwentaryzacyjnego systemu mobilnego............................... 45
3.5. Wykorzystanie zdjęć niemetrycznych pozyskanych ze stanowisk
naziemnych....................................................................................... 54
3.6. Pozyskiwanie fotografii z bezzałogowych statków latających................. 56
3.7. Użycie zobrazowań satelitarnych VHRS dla
3D modelowania................................................................................ 59
4. Metody przetwarzania wieloźródłowych danych fotogrametrycznych
dla generowania części modelu 3D miasta....................................... 61
4.1. Metody przetwarzania danych z lotniczych fotografii cyfrowych...... 61
4.1.1. Numeryczny Model Pokrycia Terenu...................................... 62
4.1.1.1. Zasady samoczynnej ekstrakcji danych
z obrazów i NMPT....................................................... 71
4.1.2. Numeryczny Model Powierzchni Topograficznej Terenu
(NMT)....................................................................................... 77
4.1.3. Trójwymiarowe modele obiektów............................................ 83
4.2. Metody przetwarzania informacji pozyskanych lotniczym skanerem
laserowym.......................................................................................... 93
4.2.1. Numeryczny Model Pokrycia Terenu z NSL – dane
i georeferencja.......................................................................... 93
4.2.2. Generowanie Numerycznego Modelu Powierzchni
Topograficznej Terenu (NMT)................................................. 99
4.2.3. Zastosowanie informacji LSL dla generowania
trójwymiarowych modeli obiektów (budynków)................... 103
4.2.3.1. Detekcja budynków................................................... 105
4.2.3.2. Ekstrakcja komponentów – krawędzi, połaci dachowych
i narożników budynków............................................ 109
4.2.3.3. Modelowanie czyli rekonstrukcja modelu
szkieletowego 3D budynku....................................... 1194
4.3. Modelowanie budynków ma poziomie LoD3 i LoD4 z informacji
NSL i obrazów bliskiego zasięgu.................................................... 124
4.4. Wieloźródłowe dane dla kompleksowego zasilania baz
informacji wirtualnych modeli miast.................................................... 132
5. Podsumowanie......................................................................... 136
Bibliografia................................................................................ 139
Spis tabel............................................................................... 149
Spis rysunków.................................................................... 150