Uniwersalność, która jest obecna w naszej publikacji, wyraża się w doborze przykładów świętości, wykonywanej przez mężczyzn i kobiety, dzieci, dorosłych i starców w równym stopniu obecnych w książce. Taka jest bowiem istota powołania do świętości, które jest powszechne i dotyczy wszystkich, niezależnie od wieku i płci i od stanu życia: konsekrowanych i świeckich, niewolników i wolnych, szlachetnie urodzonych i opuszczonych w tworzeniu niniejszego zestawienia wykazu świętych dużą wagę przywiązywano do tradycji ludowej. Umieszczając nowych świętych, starano się uzupełnić brak popularnych imion, a także bardzo popularnych postaci - na przykład Matki Teresy z Kalkuty, Jana Pawła II i świętych z polskiego kalendarza liturgicznego. Umieszczono też sylwetki błogosławionych albo sług Bożych, wobec których cykl kanonizacyjny dopiero się rozpoczął. Kolejnym kryterium wyboru była ikonografia. W przekonaniu, że dany święty obraz i jego popularność wynikają bezpośrednio z kultu przypisywanego takiej czy innej postaci, szanowano za adekwatne zamieszczenie obrazów najważniejszych i najszczególniej rozpowszechnionych nie tylko w historii sztuki - uważanej za główne źródło ikonografii - lecz także w świadomości ludowej.