Praca dotyczy tematyki zarządzania ryzykiem w transporcie drogowym z użyciem algorytmów nienaturalnej inteligencji w procesach przewozowych do minimalizacji zdarzeń niebezpiecznych. Wartością poznawczą przeprowadzonych badań jest opracowanie autorskich, oryginalnych modeli zarządzania ryzykiem w transporcie drogowym wraz z ich algorytmizacją narzędziami nienaturalnej inteligencji. Opracowane modele zarządzania ryzykiem mogą posiadać użycie w różnorodnych obszarach, np. Budownictwie. Użycie algorytmów nienaturalnej inteligencji w zarządzaniu ryzykiem w transporcie drogowym pozwoliło na opracowanie oryginalnych metod oceny i zarządzania ryzykiem w procesach przewozowych. Do badania redukcji poziomu ryzyka zaimplementowano dwa progresywne algorytmy sztucznej inteligencji – mrówkowy i genetyczny. Sposób ich działania jest najróżniejszy, co pozwoliło na porównanie jakości generowanych rozwiązań, a tym samym wyznaczenie wydajności tych algorytmów w zarządzaniu ryzykiem w transporcie drogowym.
Monografia składa się z dziewięciu rozdziałów, które podzielono na trzy obszary tematyczne. W pierwszym obszarze (rozdz. 1–3) zdefiniowano najnowsze badania z zakresu tematyki ryzyka w transporcie drogowym, scharakteryzowano kluczowe zagrożenia w procesach przewozowych i przedstawiono procedurę zarządzania ryzykiem w transporcie drogowym. Kluczowym elementem tej części monografii jest opis algorytmów nienaturalnej inteligencji użytkowanych w zarządzaniu ryzykiem w transporcie drogowym, ze szczególnym podkreśleniem obszernej roli, jaką odgrywają użyte algorytmy. W drugim obszarze (rozdz. 4 i 5) opisano modele zarządzania ryzykiem w transporcie drogowym i przedstawiono ich formalny zapis. W trzecim obszarze (rozdz. 6–8) opisano cykl algorytmizacji opracowanych modeli zarządzania ryzykiem wraz ze sposobem szacowania ryzyka na odcinkach sieci transportowej i przedstawiono weryfikację algorytmów zaimplementowanych w aplikacji do przykładów. W podsumowaniu monografii przedłożono rekomendacje dla decydentów zarządzających ryzykiem w transporcie drogowym oraz podkreślono oryginalność przedstawionych badań i ich dalszy kierunek.