Jaką rolę pełnią środki masowego komunikowania w formowaniu współczesnych społeczeństw? Jak powinniśmy rozumieć społeczne oddziaływanie komunikowania i dyfuzji informacji, począwszy od wynalezienia druku w XV-wiecznej Europie, a na obecnej ekspansji globalnych sieci komunikacyjnych kończąc? W niniejszej książce John B. Thompson próbuje znaleźć odpowiedź na te i inne pytania. Stworzył on społeczną teorię komunikowania i mediów. Twierdzi, iż rozwój mediów komunikowania wpływa na transformację przestrzenną i czasową uwarunkowań życia społecznego, stwarza świeże formy działania i współdziałania, które nie są już połączone z jednością miejsca i czasu. Konsekwencje tej transformacji posiadają wpływ na mnóstwo aspektów naszego życia, od najbardziej intymnych osobistych doświadczeń do zmiany natury sfery publicznej i zjawiska widoczności publicznej. Thompson rozwija swoje argumenty poprzez analizę kilku powiązanych ze sobą tematów: - wzrost medialnych interakcji, - kreacje nowcyh form widoczności medialnej, - pojawienie się globalnych sieci komunikacyjnych, - transformację tradycji, - własne "ja" a doświadczenie w zmediatyzowanym świecie, - zmianę charakteru sfery publicznej. "Media i nowoczesność. Społeczna teoria mediów" to rewelacyjne źródło wiedzy dla studentów socjologii i politologii, badaczy socjologii kultury i mediów oraz wszystkich zainteresowanych teorią komunikowania.
Spis treści
Przedmowa
Wstęp
Rozdział 1.
- Komunikowanie a kontekst społeczny
- Działanie, władza i komunikowanie
- wykorzystanie środków komunikowania
- cechy,,komunikowania masowego"
- Przeorganizowanie czasu i przestrzeni
- Komunikowanie i przyswajanie przekazów w życiu powszednim
Rozdział 2.
- Media a rozwój progresywnych społeczeństw
- Instytucjonalne rozmowy nowoczesnych społeczeństw
- Komunikowanie, komodyfikacja i nastanie ery druku
- Rozwój handlu informacjami
- Teoria sfery publicznej: ocena wstępna
- Rozwój przemysłów medialnych: szkic
Rozdział 3.
- Powstanie interakcji społecznej
- Trzy typy interakcji
- Społeczna organizacja pośredniej quasi-inteakcji
- Działanie na dystans (1): oddziaływanie na odbiorcę w kontekście sprzężenia zwrotnego
- Działanie na dystans (2): sprzężenie zwrotne w kontekście istniejącego dystansu
Rozdział 4.
- Transformacja widoczności
- Prywatne i publiczne
- Publiczność nie zlokalizowana: początki medialnego upublicznienia
- Zarządzanie widocznością medialną
- Granice kontroli: gafy, skandale i inne źródła kłopotów
Rozdział 5.
- Globalizacja komunikowania
- Pojawienie się globalnych sieci komunikowania
- Współczesne wzory komunikowania globalnego: przegląd
- Teoria imperializmu kulturowego: ponowna ocena
- Globalne rozpowszechnianie i lokalne przyswajanie przekazów: w kierunku teorii globalizacji mediów
Rozdział 6.
- Przemieszczanie tradycji
- Charakter tradycji
- Tradycja a media (1): burzenie tradycji?
- Tradycja a media (2): tradycja oderwania od korzeni
- Migrujące populacje, tradycje ludów koczowniczych: niektóre źródła konfliktu kulturowego
Rozdział 7.
- Własne,,ja" a doświadczenie w zmediatyzowanym świecie
- Własne,,ja" a projekcja symboliczna
- Nieodwzajemniona bliskość na dystans
- Zdobywanie doświadczeń i ich mediatyzacja
- świeże możliwości, nowa odpowiedzialność: życie w zmediatyzowanym świecie
Rozdział 8.
- nowe oblicze upublicznienia
- Upublicznienie ponadnarodowe
- Widoczność ponadlokalna
- Ku odnowie demokratycznej polityki
- Ku etyce odpowiedzialności globalnej
Spis treści
Przedmowa
Wstęp
Rozdział 1.
- Komunikowanie a kontekst społeczny
- Działanie, władza i komunikowanie
- wykorzystanie środków komunikowania
- cechy,,komunikowania masowego"
- Przeorganizowanie czasu i przestrzeni
- Komunikowanie i przyswajanie przekazów w życiu powszednim
Rozdział 2.
- Media a rozwój progresywnych społeczeństw
- Instytucjonalne rozmowy nowoczesnych społeczeństw
- Komunikowanie, komodyfikacja i nastanie ery druku
- Rozwój handlu informacjami
- Teoria sfery publicznej: ocena wstępna
- Rozwój przemysłów medialnych: szkic
Rozdział 3.
- Powstanie interakcji społecznej
- Trzy typy interakcji
- Społeczna organizacja pośredniej quasi-inteakcji
- Działanie na dystans (1): oddziaływanie na odbiorcę w kontekście sprzężenia zwrotnego
- Działanie na dystans (2): sprzężenie zwrotne w kontekście istniejącego dystansu
Rozdział 4.
- Transformacja widoczności
- Prywatne i publiczne
- Publiczność nie zlokalizowana: początki medialnego upublicznienia
- Zarządzanie widocznością medialną
- Granice kontroli: gafy, skandale i inne źródła kłopotów
Rozdział 5.
- Globalizacja komunikowania
- Pojawienie się globalnych sieci komunikowania
- Współczesne wzory komunikowania globalnego: przegląd
- Teoria imperializmu kulturowego: ponowna ocena
- Globalne rozpowszechnianie i lokalne przyswajanie przekazów: w kierunku teorii globalizacji mediów
Rozdział 6.
- Przemieszczanie tradycji
- Charakter tradycji
- Tradycja a media (1): burzenie tradycji?
- Tradycja a media (2): tradycja oderwania od korzeni
- Migrujące populacje, tradycje ludów koczowniczych: niektóre źródła konfliktu kulturowego
Rozdział 7.
- Własne,,ja" a doświadczenie w zmediatyzowanym świecie
- Własne,,ja" a projekcja symboliczna
- Nieodwzajemniona bliskość na dystans
- Zdobywanie doświadczeń i ich mediatyzacja
- świeże możliwości, nowa odpowiedzialność: życie w zmediatyzowanym świecie
Rozdział 8.
- nowe oblicze upublicznienia
- Upublicznienie ponadnarodowe
- Widoczność ponadlokalna
- Ku odnowie demokratycznej polityki
- Ku etyce odpowiedzialności globalnej