Książka stanowi kontynuację części pierwszej i drugiej skryptu pod tym samym tytułem. W opracowaniu przedstawiono szereg metod wspierających cykl twórczy i służących w głównej mierze do poszukiwania i definiowania pomysłów nowych produktów.
Głównym celem opracowania jest prezentacja wybranych metod heurystycznych używanych w przedsiębiorstwach na potrzeby poszukiwania prekursorskich rozwiązań poprzez pobudzanie kreatywności u pracowników najróżniejszych szczebli i równocześnie zaangażowanych w rozwiązywanie problemów o różnorodnym charakterze i spektrum. Autorka ukazuje jednocześnie metody nowe, jak i konwencjonalne. Metoda Design Thinking została potraktowana jako nadrzędna w odniesieniu do pozostałych metod zaprezentowanych w opracowaniu i wyznaczająca dla nich ramy, co wpłynęło bezpośrednio na strukturę opracowania i dobór opisanych metod. Przedstawione metody mogą być w praktyce używane w realizacji kolejnych etapów poszukiwania rozwiązań przy wykorzystaniu metody Design Thinking.
Struktura poszczególnych rozdziałów obejmuje określenie celu metody, przedstawienie instrukcji jej stosowania, zaprezentowanie przykładowego zastosowania, polecenie wykonania ćwiczenia i wyszczególnionie zakresu zastosowania metody (w ujęciu podmiotowym, przedmiotowym, określenie horyzontu czasu i typu celu). Z uwagi na charakter opracowania teoria dotycząca poszczególnych metod została zawężona do minimum na rzecz przykładów ergonomicznych. Podczas prezentacji metod Autorka kierowała się zasadą skrupulatnego wyjaśnienia sposobu ich zastosowania.
Opracowanie może być pomocne w samodzielnym generowaniu rozwiązań - zarówno na zapotrzebowania dydaktyczne, jak i w działalności praktycznej poprzez znaczne grono użytkowników. Tym samym adresatami są tu zwykle studenci kierunków Zarządzanie i Zarządzanie i Inżynieria Produkcji oraz praktycy gospodarczy, jak ponadto słuchacze studiów podyplomowych, uczestnicy szkoleń specjalistycznych i inni czytelnicy zainteresowani poszukiwaniem innowacyjnych rozwiązań.