Piśmiennictwo poświęcone przedsiębiorstwom rozwija się dynamicznie. Przystępnych jest coraz więcej pozycji poświęconych tej tematyce, równocześnie polskich, jak i tłumaczeń z języków obcych. Odczuwany jest jednak brak pozycji, które traktowałyby przedsiębiorstwo jako zjawisko.
Ideą niniejszego opracowania jest deskryptywna prezentacja zjawiska organizacyjno-ekonomicznego, jakim jest przedsiębiorstwo, od strony jego związków z otoczeniem. Zaakcentowano zatem, wiążące przedsiębiorstwo z otoczeniem, uogólnione strumienie dóbr i usług, pracy żywej oraz pieniądza wraz z analizą najważniejszych decyzji stwarzających te strumienie, unikając przy tym świadomie ujęć oceniających i postulatywnych. Oznacza to, że Czytelnik w zasadzie nie spotka w tej pozycji określeń rodzaju: "należy" czy "powinno się".
Całość materiału zawarto w pięciu częściach.
W pierwszej zaprezentowano cele i sposoby organizowania przedsiębiorstwa. Omówiono mianowicie strategie przedsiębiorstw, rozwiązania strukturalne i ich uwarunkowania, a także formy prawne.
Część drugą poświęcono relacjom z odbiorcami, dostawcami i pracownikami. Dotyczą one zagadnień marketingu i zbytu, zaopatrzenia materiałowego, jak w dodatku problematyki pracy i wynagradzania.
Kolejna, trzecia część traktuje o związkach przedsiębiorstwa z bankami oraz budżetem państwa.
Treścią czwartej, części jest problematyka zbierania, przetwarzania, wyszukiwania
i przekazywania informacji w przedsiębiorstwie. Rozpatrywane są w szczególności sposoby przetwarzania , a także systemy wspomagające podejmowanie decyzji.
W podsumowaniu dokonano próby zsyntetyzowania wcześniejszych spostrzeżeń.
Oddawane do dłoni Czytelnika opracowanie może, w myśl przyjętych poprzez autorów założeń, skłonić Go do przemyśleń nad przedsiębiorstwem. Może także zachęcić do dyskusji nad pewnymi kontrowersyjnymi ujęciami. Jeżeli tak się rzeczywiście stanie, to zamierzony przez autorów cel zostanie osiągnięty.
Spis treści:
Przedmowa
CZĘŚĆ PIERWSZA
Mieczysław Moszkowicz, Model strategii przedsiębiorstwa
Marian Hopej, Struktura organizacyjna przedsiębiorstwa
Aldona Małgorzata Dereń, Formy prawne przedsiębiorstwa
CZĘŚĆ DRUGA
Andrzej Lipowicz, Milleniusz W. Nowak, Marketing w zarządzaniu przedsiębiorstwem
Lesław Martan, Zaopatrzenie materiałowe i rzeczowe przedsięwzięcia inwestycyjne
Lesław Martan, Praca i wynagradzanie
CZĘŚĆ TRZECIA
Helena Wasilewska, Powiązania z bankami i z budżetem
CZĘŚĆ CZWARTA
Zbigniew J. Klonowski, System informacyjny zarządzania przedsiębiorstwem
PODSUMOWANIE
Lesław Martan, ?Genotyp" przedsiębiorstwa