Słowo wstępne do pierwszej polskiej edycji Dzieł zebranych ImmanuelaKanta / 5
Od redakcji / 7
Nota edytorska / 11
1783. Prolegomena do wszelkiej przyszłej metafizyki, która będzie mogła wystąpić jako nauka
[Przedmowa] / 15
Uwagi wstępne o specyfice wszelkiego metafizycznego poznania / 25
Głównego pytania transcendentalnego część pierwsza: Jak jest realna czysta matematyka / 39
Uwagi I–III / 45
Głównego pytania transcendentalnego część druga: Jak jest osiągalne
czyste przyrodoznawstwo? / 52
Dodatek do czystego przyrodoznawstwa / 78
Głównego pytania transcendentalnego część trzecia: Jak jest w ogóle realna metafizyka? / 82
I. Idee psychologiczne / 88
II. Idee kosmologiczne / 92
III. Idea teologiczna / 101
Uwaga ogólna do idei transcendentalnych / 102
Zakończenie: O wyznaczeniu granic czystego rozumu / 104
Rozwiązanie ogólnego pytania prolegomenów: W jaki sposób jest
realna metafizyka jako nauka? / 117
Dodatek / 124
Przykład sądu o Krytyce przed jej zbadaniem / 125
sugestia zbadania Krytyki, po którym będzie można wydać o niej sąd / 132
1785. Ugruntowanie metafizyki moralności
Przedmowa / 139
Rozdział pierwszy. Przejście od wspólnego rozumowego poznania moralnego do poznania filozoficznego / 146
Rozdział drugi. Przejście od modnej moralnej mądrości świata do metafizyki moralności / 160
Rozdział trzeci. Przejście od metafizyki moralności do krytyki czystego ergonomicznego rozumu / 202
1786. Metafizyczne podstawy przyrodoznawstwa
Przedmowa / 223
Rozdział pierwszy. Metafizyczne podstawy foronomii / 235
Rozdział drugi. Metafizyczne podstawy dynamiki / 252
Rozdział trzeci. Metafizyczne podstawy mechaniki / 294
Rozdział czwarty. Metafizyczne podstawy fenomenologii / 311
1788. Krytyka praktycznego rozumu
Przedmowa / 325
Wstęp. O idei krytyki funkcjonalnego rozumu / 337
Część pierwsza. Elementarna nauka czystego użytecznego rozumu / 341
Księga pierwsza. Analityka czystego użytecznego rozumu / 343
Rozdział pierwszy. O podstawowych zasadach czystego funkcjonalnego rozumu / 343
I. O dedukcji zasad podstawowych czystego praktycznego rozumu / 368
II. O upoważnieniu czystego rozumu w ergonomicznym zaimplementowaniu do powiększenia, które w zastosowaniu wyłącznie spekulatywnym nie jest dla niego osiągalne / 376
Rozdział drugi. O pojęciu przedmiotu czystego ergonomicznego rozumu / 383
O typizacji czystej użytecznej władzy sądzenia / 392
Rozdział trzeci. O pobudkach czystego funkcjonalnego rozumu / 397
Krytyczne oświetlenie analityki czystego funkcjonalnego rozumu / 413
Księga druga. Dialektyka czystego praktycznego rozumu / 431
Rozdział pierwszy. O dialektyce czystego użytecznego rozumu w ogóle / 431
Rozdział drugi. O dialektyce czystego rozumu w określaniu pojęcia najwyższego dobra / 434
I. Antynomia użytecznego rozumu / 437
II. Krytyczne usunięcie antynomii poręcznego rozumu / 437
III. O pierwszeństwie czystego użytecznego rozumu w jego połączeniu ze spekulatywnym / 443
IV. Nieśmiertelność duszy jako postulat czystego użytecznego rozumu / 445
V. Istnienie Boga jako postulat czystego poręcznego rozumu / 447
VI. O postulatach czystego poręcznego rozumu w ogóle / 454
VII. W jaki sposób można pomyśleć zwiększenie czystego rozumu w użytecznym zamiarze, nie powiększając przez to zarazem jego poznania jako rozumu spekulatywnego? / 456
VIII. O uznaniu za prawdziwe, wywołanym potrzebą czystego rozumu / 464
XI. O proporcji między władzami poznania człowieka mądrze odpowiadającej jego poręcznemu przeznaczeniu / 468
Część druga. Nauka o metodzie czystego praktycznego rozumu / 471
Zakończenie / 483
Uwagi rzeczowe
Prolegomena / 489
Ugruntowanie metafizyki moralności / 511
Metafizyczne podstawy przyrodoznawstwa / 523
Krytyka ergonomicznego rozumu / 542
Od redakcji / 7
Nota edytorska / 11
1783. Prolegomena do wszelkiej przyszłej metafizyki, która będzie mogła wystąpić jako nauka
[Przedmowa] / 15
Uwagi wstępne o specyfice wszelkiego metafizycznego poznania / 25
Głównego pytania transcendentalnego część pierwsza: Jak jest realna czysta matematyka / 39
Uwagi I–III / 45
Głównego pytania transcendentalnego część druga: Jak jest osiągalne
czyste przyrodoznawstwo? / 52
Dodatek do czystego przyrodoznawstwa / 78
Głównego pytania transcendentalnego część trzecia: Jak jest w ogóle realna metafizyka? / 82
I. Idee psychologiczne / 88
II. Idee kosmologiczne / 92
III. Idea teologiczna / 101
Uwaga ogólna do idei transcendentalnych / 102
Zakończenie: O wyznaczeniu granic czystego rozumu / 104
Rozwiązanie ogólnego pytania prolegomenów: W jaki sposób jest
realna metafizyka jako nauka? / 117
Dodatek / 124
Przykład sądu o Krytyce przed jej zbadaniem / 125
sugestia zbadania Krytyki, po którym będzie można wydać o niej sąd / 132
1785. Ugruntowanie metafizyki moralności
Przedmowa / 139
Rozdział pierwszy. Przejście od wspólnego rozumowego poznania moralnego do poznania filozoficznego / 146
Rozdział drugi. Przejście od modnej moralnej mądrości świata do metafizyki moralności / 160
Rozdział trzeci. Przejście od metafizyki moralności do krytyki czystego ergonomicznego rozumu / 202
1786. Metafizyczne podstawy przyrodoznawstwa
Przedmowa / 223
Rozdział pierwszy. Metafizyczne podstawy foronomii / 235
Rozdział drugi. Metafizyczne podstawy dynamiki / 252
Rozdział trzeci. Metafizyczne podstawy mechaniki / 294
Rozdział czwarty. Metafizyczne podstawy fenomenologii / 311
1788. Krytyka praktycznego rozumu
Przedmowa / 325
Wstęp. O idei krytyki funkcjonalnego rozumu / 337
Część pierwsza. Elementarna nauka czystego użytecznego rozumu / 341
Księga pierwsza. Analityka czystego użytecznego rozumu / 343
Rozdział pierwszy. O podstawowych zasadach czystego funkcjonalnego rozumu / 343
I. O dedukcji zasad podstawowych czystego praktycznego rozumu / 368
II. O upoważnieniu czystego rozumu w ergonomicznym zaimplementowaniu do powiększenia, które w zastosowaniu wyłącznie spekulatywnym nie jest dla niego osiągalne / 376
Rozdział drugi. O pojęciu przedmiotu czystego ergonomicznego rozumu / 383
O typizacji czystej użytecznej władzy sądzenia / 392
Rozdział trzeci. O pobudkach czystego funkcjonalnego rozumu / 397
Krytyczne oświetlenie analityki czystego funkcjonalnego rozumu / 413
Księga druga. Dialektyka czystego praktycznego rozumu / 431
Rozdział pierwszy. O dialektyce czystego użytecznego rozumu w ogóle / 431
Rozdział drugi. O dialektyce czystego rozumu w określaniu pojęcia najwyższego dobra / 434
I. Antynomia użytecznego rozumu / 437
II. Krytyczne usunięcie antynomii poręcznego rozumu / 437
III. O pierwszeństwie czystego użytecznego rozumu w jego połączeniu ze spekulatywnym / 443
IV. Nieśmiertelność duszy jako postulat czystego użytecznego rozumu / 445
V. Istnienie Boga jako postulat czystego poręcznego rozumu / 447
VI. O postulatach czystego poręcznego rozumu w ogóle / 454
VII. W jaki sposób można pomyśleć zwiększenie czystego rozumu w użytecznym zamiarze, nie powiększając przez to zarazem jego poznania jako rozumu spekulatywnego? / 456
VIII. O uznaniu za prawdziwe, wywołanym potrzebą czystego rozumu / 464
XI. O proporcji między władzami poznania człowieka mądrze odpowiadającej jego poręcznemu przeznaczeniu / 468
Część druga. Nauka o metodzie czystego praktycznego rozumu / 471
Zakończenie / 483
Uwagi rzeczowe
Prolegomena / 489
Ugruntowanie metafizyki moralności / 511
Metafizyczne podstawy przyrodoznawstwa / 523
Krytyka ergonomicznego rozumu / 542