Książek poświęconych psychologii aktorów jest niewiele, i to nawet w skali literatury światowej. Z tego względu z obszernym uznaniem oceniam tę propozycję edytorską, pomyślaną jako praca zbiorowa z tego interesującego zakresu. Kompozycja całości książki, zawierającej trzy części, jest prawidłowo zaprojektowana. ( ) nad wyraz atrakcyjna linia oryginalnych wypowiedzi aktorów stanowi wyśmienite wsparcie i ilustrację badań psychologicznych. Rekomenduję tę książkę do druku i niezwykle pozytywnie oceniam jej zawartość. Prof. Dr hab. Czesław S. Nosal, Uniwersytet SWPS – z recenzji Aktorzy: To nie są błazny ( ), ale ludzie, których na to powołano, by biorąc na się maskę i udanie, mówili prawdy wiecznej przykazanie. Na co stać kogo, tajemnic tych sięga; wieczna w tym siła, groza i potęga. Przedstawione przez Wyspiańskiego standardy sztuki aktorskiej dowodzą, iż jest to sztuka równocześnie ważna, jak i potrzebna – w perspektywie jednostkowej i społecznej. Z zachwytm należy się odnieść do podjętego poprzez autorki projektu, analiz, badań i opisu. ( ) Książka jest adresowana do profesjonalistów: psychologów, teatrologów, kulturoznawców oraz do szerszego grona czytelników, wyjątkowo tych, którzy cenią żywe słowo i kulturę narodową. Dr hab. Stanisława Tucholska, prof. Akademii Ignatianum w Krakowie – z recenzji Barbara Mróz, prof. Nadzw. Dr hab. W dziedzinie psychologii, jest zatrudniona w Instytucie Psychologii Uniwersytetu Opolskiego. Przez 21 lat pracowała w Instytucie Psychologii Uniwersytetu Wrocławskiego. Mieszka we Wrocławiu. Jest autorką pięciu książek, w tym publikacji 20 lat później – osobowość i hierarchia wartości wybitnych aktorów polskich. Badania podłużne, która zdobyła w 2016 r. Nagrodę Teofrasta w kategorii najpopularniejsza naukowa książka psychologiczna. Jolanta Kociuba, dr hab. W dziedzinie nauk społecznych, zatrudniona w Instytucie Filozofii Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie. Jest autorką książek: Tożsamość aktora (1996), Analityczne ujęcie danych jakościowych. Badanie poczucia tożsamości aktorów (2013), Idea Ja i koncepcja tożsamości. Zmiana znaczenia w nauce i kulturze (2014). Zajmuje się badaniami nad problemem poznania społecznego, nad współczesną tożsamością kulturową i jednostkową i jej przemianami w warunkach zmiany społecznej. Barbara Osterloff, prof. Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie, dr nauk humanistycznych w zakresie literaturoznawstwa, historyk teatru i krytyk teatralny. Wieloletnia redaktorka miesięcznika Teatr. Opracowała i wydała monografię naukową Aleksander Zelwerowicz (2011), uhonorowaną Nagrodą Warszawskiej Premiery Literackiej (2013). W latach 2008–2012 i 2012–2016 pełniła funkcję prorektora ds. Dydaktyki. Wykłada ponadto historię dramatu na Wydziale Scenografii Akademii Sztuk atrakcyjnych w Warszawie.