Autorzy książki poruszają pokaźne problemy współczesnej kultury czytelniczej i informacyjnej. Poszukując odpowiedzi na pytanie, kim jest czytelnik/odbiorca doby cyfrowej, odwołali się nie tylko do dorobku bibliologii i informatologii, badań użytkowników bibliotek i informacji,także do dziedzin pokrewnych, zwłaszcza edukacji polonistycznej i medialnej, nauki o komunikowaniu, a także badań kultury współczesnej. Podejmują zagadnienia kultury informacyjnej, wprowadzając w specyfikę sieci i istotę funkcjonowania danych w przestrzeni cyfrowo-sieciowej. W książce znalazły miejsce funkcjonalne zagadnienia edukacji informacyjnej, stanowiącej obecnie klucz do współczesności. Wychodząc naprzeciw potrzebom rozwijania kompetencji informacyjnych, pozwalających na efektywniejsze korzystanie z dobrodziejstw nowych technice, pokazano m.in. Możliwości zastosowania oprogramowania open source. Publikacja ukazuje także zagadnienia z obszaru konwencjonalnych źródeł danych, zwłaszcza dotyczące wydajności informacyjnej bibliografii lokalnych wydanych w Polsce.