Menu

Meddah - turecki teatr jednego aktora - agnieszka aysen kaim (mobi)

Cechy produktu

  • ISBN 9788323546726 
  • Autor Mariusz Drzewiecki 
  • Wydawnictwo Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego 
  • Ilość stron 228 
  • Rok wydania 2021 

Opis

Tytuł Meddah – turecki teatr jednego aktora Podtytuł Spotkanie tradycji kultury ustnej z kulturą widowiskową Autor Agnieszka Aysen Kaim Język polski Wydawnictwo Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego ISBN 978-83-235-4672-6 kolekcja Communicare - historia i kultura Rok wydania 2020 Warszawa Wydanie 1 ilość stron 394 Format epub, pdf, mobi Spis treści Nota transkrypcyjna 10
Wprowadzenie 11

Rozdział 1. Ustność – oralność 19
1.1. Czym jest ustność? 19
1.2. Model kultury pisma i model kultury oralnej czy model kultury mieszanej? 23
1.3. Meddahowanie (meddahlık) jako forma sztuki
opowiadania 38
1.4. Użycie formuły w sztuce opowiadania meddaha 55

Rozdział 2. Tradycje epickie i sztuka opowiadania na Bliskim Wschodzie, a także u ludów tureckich Azji Centralnej 83
2.1. Opowiadacze księgi 83
2.2. Perska tradycja opowiadania 96
2.3. Arabska tradycja opowiadania 117
2.4. Tradycja epicka i sztuka opowiadania u ludów
tureckich Azji Centralnej i Azji Mniejszej 127

Rozdział 3. Opisy występów opowiadaczy w relacjach
podróżników 158

Rozdział 4. Zarys historii formy meddaha 176

Rozdział 5. Repertuar meddaha 187
5.1. Wątki repertuarowe 187
5.2. Baśń, a także Księga tysiąca i jednej nocy jako źródło
repertuaru meddaha 191
5.3. Świat przedstawiony w opowieściach meddahów 196
5.4. Styl i język meddaha 199

Rozdział 6. Rozwój formy opowiadania w stronę
teatralności 201
6.1. Elementy widowiskowe w konwencjonalnej epice ustnej 201
6.2. Transformacja opowiadacza w aktora 202
6.3. Rozwój środków wyrazu meddaha 204
6.4. Dramatyzacja opowiadania 205
6.5. Tekst spisany a realizowany 207

Rozdział 7. Teatr meddaha 220
7.1. Teatr słowa i dźwięku 220
7.2. Rekwizyty teatru meddaha 223
7.3. Taklit – aktorska imitacja 225
7.4. Improwizacja 234
7.5. Konstrukcja seansu 236
7.6. Miejsce występów i organizacja przestrzeni 340
7.7. Relacja opowiadacz–widz 243
7.8. Dygresja jako szczególna forma relacji pomiędzy
opowiadaczem i widzem 250

Rozdział 8. Sztuka meddaha w kontekście współczesnych
konwencji teatralnych 256
8.1. Meddah a aktor Brechta 256
8.2. Efekt obcości a deziluzja w sztuce opowiadania
meddaha 259
8.3. Konwencja teatru meddaha a komedia stand-up 264
8.4. Próba porównania konwencji teatru meddaha ze
współczesną formą monodramu 270

Rozdział 9. Narracja w stylu meddaha we współczesnej
dramaturgii tureckiej 272
9.1. Przykłady narracji opowiadacza w formach
widowiskowych 272
9.2. Widowisko narracyjne meddaha 277
9.3. Rodzaj narratora i autonarracja w teatrze meddaha 279
9.4. Przykłady wykorzystania narracji meddaha we współczesnej dramaturgii tureckiej 283

Rozdział 10. Miejsce sztuki meddaha we współczesnej
kulturze tureckiej 303
10.1. Przykłady meddahowania we współczesnym teatrze
tureckim 303
10.2. Meddah w telewizji i w filmie 319

Rozdział 11. Edukacyjna i terapeutyczna rola
opowiadacza 326
Wnioski końcowe 335
Aneks
Wywiad z Erolem Günaydınem 342
Słowniczek 352
Bibliografia 355
Indeks nazwisk 374
Spis ilustracji 380
Ilustracje 383

Opinie - 0 opinii

+ Dodaj opinie

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.