Menu

POETYKA DOŚWIADCZENIA TEORIA - NOWOCZESNOŚĆ - LITERATURA - EBOOK

Cechy produktu

  • ISBN 9788364703157 
  • Autor Ryszard Nych,Ryszard Nych 
  • Wydawnictwo Instytut Badań Literackich PAN 
  • Ilość stron 356 
  • Rok wydania 2015 

Opis

Ryszard Nycz - teoretyk i historyk postępowej literatury i kultury, profesor w UJ i IBL PAN. Autor książek: "Sylwy współczesne" (1984, 2 wyd. 1996), "Tekstowy świat" (1993, 2 wyd. 2000), "Język modernizmu" (1997, 2 wyd. 2002), "Literatura jako trop rzeczywistości" (2001, 2 wyd. 2012). W książce "Poetyka doświadczenia. Teoria - nowoczesność - literatura" zarysowuję pewną koncepcję literatury i propozycję jej badania w sposób, który - w założeniu - respektować ma wielorakie powiązania tej literatury, jej teorii i metod jej badania z doświadczeniowym, kulturowym, cywilizacyjnym środowiskiem formacji innowacyjnej i późno- (bądź po-)nowoczesnej. W części I formułuję pogląd na temat specyfiki przedmiotowej badań humanistycznych; pogląd wyprowadzony z tradycji dyscypliny (studiów literackich), z możliwości jej wpływowej orientacji (poetyki intertekstualne) oraz z pism T.W. Adorna, jednego z najwnikliwszych filozofów i badaczy innowacyjnej kultury. W części II projektuję zmienioną formułę uprawiania teorii literatury, która zapobiec ma tyleż jej marginalizacji, co rozparcelowaniu (podporządkowaniu zwłaszcza antropologii albo/i studiom kulturowym). W części III próbowałem określić zadania refleksji krytycznoliterackiej, wystawionej na wyzwania, jakie przed nią stawiają przemiany w funkcjach i statusie narodowej literatury, modelach tożsamości i w relacjach między globalnym i lokalnym rozmiarem współczesnej kultury. W części IV studia przypadków krytycznie testują tradycyjne przekonanie o jedynie aplikacyjnym charakterze interpretacji wobec teorii. Rolę podsumowania pełni praca ostatnia "Literatura: litery lektura". Zarysowuję tu równocześnie koncepcję literatury jako poetyki doświadczenia właśnie, jak i szkic teorii jej pojmowania - w ramach której, całkowicie praktyk i procedur jej poznawania, oferuję uwydatnić trzy osobne, pod pewnymi względami, czynności: spontanicznego rozumienia, zrygoryzowanego intelektualnie interpretowania i doświadczenia czytania.

Opinie - 0 opinii

+ Dodaj opinie

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.