Dzieło Autora uważam za dojrzałą prezentację widocznego problemu klinicznego, jakim są zaburzenia poznawcze w schizofrenii. Z perspektywy badacza zajmującego się psychologią schizofrenii tym bardziej doceniam wysiłek dr. Styły w dążeniu do pogłębiania wiedzy z zakresu związków złożonych i różnorodnych zmiennych psychologicznych z funkcjami poznawczymi. Wiem bowiem jak wymagające są to poszukiwania. Autor monografii prezentuje niebanalny model systematyzujący rozumienie znaczenia wzajemnych interakcji czynników biologicznych, psychologicznych i społecznych w deficytach funkcjonowania poznawczego pacjentów chorujących na schizofrenię. Na uwagę zasługuje fakt, że Autor zrealizował serię czasochłonnych badań zakrojonych na szeroką skalę, które dostarczyły ciekawego materiału do analiz.
dr hab. Łukasz Gawęda, prof. IP PAN, fragment recenzji
Książka stanowi pierwszą monografię w literaturze polskiej, i prawdopodobnie światowej, poświęconą całkowicie psychologicznemu rozumieniu zaburzeń poznawczych doświadczanych przez osoby z diagnozą schizofrenii. Termin zaburzenia poznawcze ma mnóstwo znaczeń – w niniejszej książce rozumiany jest zwykle jako dysfunkcje elementarnych czynności poznawczych (np. Uwagi, uczenia się, pamięci roboczej, funkcji zarządczych). Monografia mieści szczegółowe teoretyczne wprowadzenie, demonstrujące rolę zaburzeń poznawczych w schizofrenii. Druga część tomu skupiona jest na opisie czterech badań własnych, które w sposób empiryczny wykazują wyraźne znaczenie procesów psychologicznych dla funkcjonowania w zakresie językowym, uczenia się, prędkości przetwarzania, funkcji zarządczych i pamięci roboczej.
Czytelnicy zainteresowani zagadnieniem schizofrenii – w tym psycholodzy, lekarze, studenci i pracownicy naukowi, a także osoby z doświadczeniem psychozy i ich rodziny – niewątpliwie znajdą w niej niemało nowych, atrakcyjnych informacji.
Rafał Styła – doktor nauk humanistycznych, adiunkt w Katedrze Neuropsychologii Klinicznej i Psychoterapii Wydziału Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego, psychoterapeuta Polskiego Towarzystwa Psychologicznego, analityk grupowy Instytutu Analizy Grupowej „Rasztów", współzałożyciel Ośrodka Psychoterapii i Psychiatrii „Psyche Plus". Były pracownik Akademickiego Ośrodka Psychoterapii UW oraz Instytutu Psychiatrii i Neurologii. Autor lub współautor ponad 30 publikacji z zakresu psychopatologii (w tym zagadnienia schizofrenii), psychoterapii i psychometrii.
dr hab. Łukasz Gawęda, prof. IP PAN, fragment recenzji
Książka stanowi pierwszą monografię w literaturze polskiej, i prawdopodobnie światowej, poświęconą całkowicie psychologicznemu rozumieniu zaburzeń poznawczych doświadczanych przez osoby z diagnozą schizofrenii. Termin zaburzenia poznawcze ma mnóstwo znaczeń – w niniejszej książce rozumiany jest zwykle jako dysfunkcje elementarnych czynności poznawczych (np. Uwagi, uczenia się, pamięci roboczej, funkcji zarządczych). Monografia mieści szczegółowe teoretyczne wprowadzenie, demonstrujące rolę zaburzeń poznawczych w schizofrenii. Druga część tomu skupiona jest na opisie czterech badań własnych, które w sposób empiryczny wykazują wyraźne znaczenie procesów psychologicznych dla funkcjonowania w zakresie językowym, uczenia się, prędkości przetwarzania, funkcji zarządczych i pamięci roboczej.
Czytelnicy zainteresowani zagadnieniem schizofrenii – w tym psycholodzy, lekarze, studenci i pracownicy naukowi, a także osoby z doświadczeniem psychozy i ich rodziny – niewątpliwie znajdą w niej niemało nowych, atrakcyjnych informacji.
Rafał Styła – doktor nauk humanistycznych, adiunkt w Katedrze Neuropsychologii Klinicznej i Psychoterapii Wydziału Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego, psychoterapeuta Polskiego Towarzystwa Psychologicznego, analityk grupowy Instytutu Analizy Grupowej „Rasztów", współzałożyciel Ośrodka Psychoterapii i Psychiatrii „Psyche Plus". Były pracownik Akademickiego Ośrodka Psychoterapii UW oraz Instytutu Psychiatrii i Neurologii. Autor lub współautor ponad 30 publikacji z zakresu psychopatologii (w tym zagadnienia schizofrenii), psychoterapii i psychometrii.