Filtr Lee Big Stopper jest produkowany z wysokiej jakości szkła. Ogranicza ilość światła wpadającego do obiektywu o dziesięć przysłon, pozwalając znacznie wydłużyć czas otwarcia migawki lub zwiększyć otwór przysłony obiektywu. Poprzez wielkie wydłużenie czasu ekspozycji użycie Big Stoppera sprawia efekt znikania/rozmycia wszelkiego co jest w ruchu, np. Ludzi, pojazdów, chmur, wodospadów, rzek czy morza.
Jak używać filtra szarego? kompilacja kadruUmieść aparat na statywie i skomponuj kadr bez wykorzystania filtra. Ustaw ostrość i przełącz auto focus (AF) na tryb manualny (M). Wykonuje się to teraz, ponieważ po założeniu filtra obraz będzie zbyt ciemny i ustawienie ostrości będzie niemożliwe.
EkspozycjaDobierz wybraną poprzez siebie przysłonę (dla długich ekspozycji korzystnie sprawdzą się wysokie wartości jak f/11 czy f/16), ISO ustawiamy jak najniższe a następnie czas potrzebny do poprawnego naświetlenia zdjęcia. Dzisiaj należy dodać 10 działek światła (ponieważ Big Stopper przyciemnia właśnie o 10EV) do czasu naświetlania.
Do obliczenia optymalnego czasu posłuży załączona podręczna tabelka czasu ekspozycji. Przykładowo dla czasu 1/30 po dodaniu 10 działek światła odczytamy, iż czas naświetlania z Big Stopperem powinien wynosić 30s.
Zwróć uwagę, że jeśli wykonujesz zdjęcie o zmroku albo świcie, słońce zmienia swoje położenie i czas naświetlania trzeba będzie stosownie wydłużyć lub skrócić.
Uwaga: dla dobrania optymalnego czasu ekspozycji należy modyfikować czas otwarcia migawki a nie wartość przysłony.
Gdy już mamy ustawiony kadr, ostrość i ekspozycje możemy zamocować filtr w uchwycie. Filtr musi być umieszczony w pierwszym slocie przy przedniej ścianie holdera piankową uszczelką skierowaną do środka. To zapobiegnie przeciekowi światła bocznego i powstaniu flar. Przed wciśnięciem migawki należy także zakryć wizjer aparatu, ponieważ docierające przez niego światło na matryce może spowodować niechciany efekt zamglenia albo rozbłysku. Wizjer można zakryć specjalną zaślepką, taśmą czy nawet ręką, lecz trzeba uważać żeby w żaden sposób nie poruszyć aparatu, dlatego wykonując zdjęcie najlepiej użyć wężyka spustowego.
Balans bieliZe względu materiał, z którego wytwarzany jest filtr i długość ekspozycji, pewne długości fali światła będą reagować w inny sposób aniżeli normalnie, w rezultacie może powstać delikatny zafarb. Przy wykonywaniu fotografii w formacie JPG może pomóc korzystanie z samoczynnego balansu bieli w aparacie, natomiast przy formacie RAW przeważnie jednym kliknięciem w programie do obróbki można usunąć każde zabarwienie. Wskazane byłoby jednak wykonanie kilku testów w celu zaznajomienia się z filtrem.
Elektroniczny szumJeśli używasz szczególnie długich ekspozycji trwających kilka minut, będziesz musiał zabrać pod uwagę fakt, iż szum elektroniczny wzrośnie i będzie widoczny na zdjęciu. Jeśli sprawia to problemy, większość programów do edycji fotografii zawiera funkcję redukcji szumów.
Opakowanie mieści- filtr neutralny szary LEE Big Stopper 10EV (100 x 100mm)
- pudełko aluminiowe
- przewodnik użytkownika
- tabelę ekspozycji (pomagającą obliczyć czas ekspozycji)
Big Stopper pasuje do typowego i nowego uchwytu Lee 100mm, dzięki czemu może być stosowany dla wielu przeróżnych obiektywów oraz w połączeniu z innymi filtrami, np. Z połówkowymi szarymi, przy czym należy pamiętać, żeby był zamocowany w pierwszym slocie uchwytu.