Od lat w polskich środowiskach naukowych toczyła się dyskusja o zasadności i konieczności uruchomienia nowego kierunku: studia europejskie. Zwolennicy autonomicznego kształcenia europejskiego na poziomie wyższym argumentowali, że dotychczasowy stan sprowadzający się do funkcjonowania specjalizacji europejskiej w ramach tradycyjnych kierunków studiów jest niesatysfakcjonujący ze względu na interdyscyplinarny charakter problematyki europejskiej, przekraczający programowo determinanty prawa, nauk politycznych, stosunków międzynarodowych czy ekonomii. Wyróżniono także całkowity brak kontroli nad edukacją europejską sprowadzoną do poziomu specjalizacji. Przeciwnicy nowego kierunku argumentowali, że decyzja o jego uruchomieniu byłaby przedwczesna, ponieważ brak niezbędnych części: mistrzów i szkół europeistyki, metod badawczych i właściwych technik dydaktycznych. Dyskusji tej towarzyszyła rozbudowa równocześnie w szkołach publicznych, jak i prywatnych studiów europejskich stanowiących część szanowanych już i wykonywanych dyscyplin. Swoistym punktem odniesienia byłypoprzez cały czas doświadczenia z edukacją europejską w szkołach wyższych w starych krajach członkowskich UE, w których obok innych form występuje ponadto kierunek: studia europejskie.
Niniejsza publikacja obejmuje cztery rozdziały i suplement.
W rozdziale pierwszym Studia europejskie w strategii i dokumentach programowych UE zaprezentowano główne treści i idee strategicznych programów Unii Europejskiej i Rady Europy oraz ich znaczenie dla studiów europejskich. W tej części dyskusji wyszczególniono także uwagę na szerszy kontekst zagadnienia: role problematyki europejskiej w kontekście globalizacji i dążenia Unii Europejskiej do bardziej produktywnej konkurencji na rynkach światowych. Podkreślano także perspektywę koncepcji społeczeństwa władzy.
W rozdziale drugim Studia europejskie w starych krajach członkowskich UE ukazano formy kształcenia europejskiego w wybranych państwach UE z uwzględnieniem treści programowych i różnych idei studiów europejskich.
W rozdziale trzecim Studia europejskie w Polsce w wyższych szkołach publicznych uwzględniono dotychczasowe doświadczenia specjalizacji europejskiej, a także filozofię konstruowania kierunku studia europejskie.
W rozdziale czwartym Studia europejskie w Polsce w wyższych szkołach prywatnych analogiczną analizę przeprowadzono dla tego typu uczelni.
ISBN: 8391497739
Kod paskowy: 9788391497739
Autorzy: Wojtaszczyk Konstanty A.
Rok wydania: 2004
Kod wydawcy: 29692
Miejscowość: Warszawa
liczba stron: 202
Oprawa: Miękka
PKWiU: 58.11.1
Format: 14.0x20.0cm
Głębokość (mm): 12
Waga: 0.26
Języki: polski
Grupa towarowa: Książka
Niniejsza publikacja obejmuje cztery rozdziały i suplement.
W rozdziale pierwszym Studia europejskie w strategii i dokumentach programowych UE zaprezentowano główne treści i idee strategicznych programów Unii Europejskiej i Rady Europy oraz ich znaczenie dla studiów europejskich. W tej części dyskusji wyszczególniono także uwagę na szerszy kontekst zagadnienia: role problematyki europejskiej w kontekście globalizacji i dążenia Unii Europejskiej do bardziej produktywnej konkurencji na rynkach światowych. Podkreślano także perspektywę koncepcji społeczeństwa władzy.
W rozdziale drugim Studia europejskie w starych krajach członkowskich UE ukazano formy kształcenia europejskiego w wybranych państwach UE z uwzględnieniem treści programowych i różnych idei studiów europejskich.
W rozdziale trzecim Studia europejskie w Polsce w wyższych szkołach publicznych uwzględniono dotychczasowe doświadczenia specjalizacji europejskiej, a także filozofię konstruowania kierunku studia europejskie.
W rozdziale czwartym Studia europejskie w Polsce w wyższych szkołach prywatnych analogiczną analizę przeprowadzono dla tego typu uczelni.
ISBN: 8391497739
Kod paskowy: 9788391497739
Autorzy: Wojtaszczyk Konstanty A.
Rok wydania: 2004
Kod wydawcy: 29692
Miejscowość: Warszawa
liczba stron: 202
Oprawa: Miękka
PKWiU: 58.11.1
Format: 14.0x20.0cm
Głębokość (mm): 12
Waga: 0.26
Języki: polski
Grupa towarowa: Książka