- Tarquinio Merula - Cantate iubilate
- Tarquinio Merula - Sonata prima
- Tarquinio Merula - Sonata seconda
- Tarquinio Merula - Nigra sum
- Aldebrando Subissati - Sonata VI Capriccio
- Aldebrando Subissati - Sonata XV
- Giovanni Francesco Anerio - Nativitas gloriosae
- Aldebrando Subissati - Sonata V Nativitas gloriosae
- Marco Scacchi - Capriccio per camera
- Heinrich Dobel - Sonata IV
- Heinrich Dobel - Sonata I
- Jacek Różycki - Ave sanctissima Maria
Teresa Piech - skrzypce,
Joanna Radziszewska - Sojka - sopran
Krzysztof Urbaniak - organy
Kapela królewska polskiego dworu Wazów była poprzez ponad pół wieku jednym z najkorzystniejszych zespołów europejskich. Znany ze swych kulturalnych upodobań, król Zygmunt III dzięki ogromnym jak na ówczesne czasy funduszom asygnowanym na działanie zespołów muzycznych mógł zatrudnić najlepszych muzyków z całej Europy (z reguły Włochów). Wspaniałe warunki finansowe, jakie oferował, spowodowały, iż liczni instrumentaliści, śpiewacy i kompozytorzy decydowali się na wyjazd do „zimnego kraju na dalekiej północy", stąd na dworze Wazów działali najwybitniejsi twórcy włoscy przełomu wieków XVI i XVII, jak np. Luca Marenzio.
Z bez wątpienia bogatego dorobku kompozytorskiego do dzisiejszych czasów zachowało się niestety niedużo. Nie przetrwały absolutnie żadne materiały pochodzące bezpośrednio z dworu królewskiego; zniszczeniu uległy prawdopodobnie już w trakcie potopu szwedzkiego. Kombinacje nie zostały wydane drukiem, a szczęśliwie zachowane utwory przetrwały w rękopiśmiennych odpisach w źródłach niezwiązanych z dworem. Twórczość kompozytorów kapeli wazowskiej na skrzypce solo pozostaje nadal w sferze pytań bez odpowiedzi. Wzmiankowani wielokrotnie w źródłach skrzypkowie zapewne oprócz zachowanych i znanych dzieł wielkoobsadowych musieli wykonywać i utwory na mniejsze składy, w tym sonaty solowe, jednak nie przetrwały żadne świadectwa dotyczące rodzaju czy ilości repertuaru. Utwory przedstawione na płycie stanowią próbę zrekonstruowania realnego stanu muzyki skrzypcowej na dworze Wazów w pierwszej połowie wieku XVII i są dziełami kompozytorów w zróżnicowany sposób z dworem polskim związanych. Ich wspólną cechą jest niezwykła jak na owe czasy bogata powłoka harmoniczna. Kompozytorzy szeroko stosują wyjątkowo rozwiniętą chromatykę i śmiałe połączenia harmoniczne, nieraz sięgają do odległych tonacji, wykraczając daleko poza obowiązujący w owym czasie przeciętnietonowy system temperacji. Dla ukazania tej muzyki w możliwie najbardziej zbliżonym do oryginału brzmieniu naturalne wydaje się nagranie jej we wnętrzu kościelnym z użyciem jedynego zachowanego i odrestaurowanego polskiego instrumentu z czasów wazowskich – organów zbudowanych w 1633 roku poprzez Hansa Hummla i Jerzego Nitrowskiego w Bazylice św. Andrzeja Apostoła w Olkuszu, których renowacja zakończyła się w roku 2018.
wydawca: Recart Records 2019
nr kat.: RecArt0031
format: CD, jewel case