"styl nauczania Jezusa polega głównie na zadawaniu pytań. On nie naucza apodyktycznie, z góry narzucając reguły, wydając dekrety czy formując gotowe systemy. Jego pytania budzą nas, ukazują nam przestrzeń, zostawiając równocześnie miejsce na nasze wymogi. Pytania stawiają nas wobec kwestii sensu."
Czas znacznego Postu sprzyja zadawaniu pytań, pytań o wiarę, o życie, o to, w jaki sposób i czy w ogóle kroczymy dzień za dniem za Jezusem. To okres poszukiwań i powrotów. Im świadomiej przeżywamy ten czas, tym powrót pewniejszy i trwalszy. Ta książka to pewnego typu przewodnik prowadzący od Środy Popielcowej do uroczystości Zesłania Ducha Świętego, w którym odpowiedzi i objaśnienia czerpią z teologii, historii i Biblii.
Christian Albini (1973-2017), teolog, wykładowca i koordynator Ośrodka Duchowości w diecezji Crema we Włoszech, pisarz i stały współpracownik miesięcznika "Jesus".
Assunta Steccanella (ur. 1979), doktor teologii, wykładowczyni na Wydziale Teologii w Triveneto, katechetka, autorka kilku książek i kilkudziesięciu artykułów.
Spis treści:
Wstęp. „Kogo szukacie?"........................... 5
Środa Popielcowa............................... 9
Proch i popiół...............................11
Dlaczego pokaźny Post trwa czterdzieści dni?............... 12
Co oznacza słowo Czterdziestnica?.................... 13
Kiedy wprowadzono pokaźny Post?..................... 14
Szlak zbawienia............................. 16
Fiolet liturgicznym kolorem pokaźnego Postu............... 18
Szczególna wstrzemięźliwość w każdy piątek pokaźnego Postu.................... 20
Dlaczego podczas postu należy powstrzymać się od spożywania pokarmów mięsnych?................. 22
Gałązki palmowe czy oliwne?.................................. 24
Jakie jest pierwotne znaczenie drzewa oliwnego?..................... 26
Dlaczego Boże Narodzenie jest świętem stałym, a pokaźnanoc ruchomym?............. 28
Czym jest Triduum Paschalne?.......................30
Obrzęd obmycia stóp w obfity Czwartek............................32
Czy w obrzędzie obmycia stóp uczestniczy tylko dwunastu panów?........... 34
Msza Wieczerzy Pańskiej w duży Czwartek...........................35
Czuwanie w duży Czwartek........................36
Liturgia szerokiego Piątku.......................... 37
Liturgia Krzyża................................ 38
Krzyż zasłonięty............................... 40
Droga Krzyżowa........................................... 41
Co oznaczają litery INRI?.......................... 43
Ucałowanie krzyża.............................. 44
Krzyż i figura Chrystusa na krzyżu.................... 46
Co pelikan ma wspólnego z Jezusem?................... 48
Czym jest modlitwa powszechna?..................... 49
Uwagi do wielkopiątkowej modlitwy powszechnej.................... 51
Znak krzyża.................................. 53
Gorzkie Żale................................. 54
Gdzie był Jezus w Wielką Sobotę?..................... 56
Co znaczy słowo Pascha?.......................... 57
Pascha pierwszych chrześcijan....................... 58
Różnice między Paschą żydowską a chrześcijańską.................. 60
Dlaczego szerokanoc poprzedzona jest Wielkim Tygodniem?.................... 63
Liturgia światła............................................64
Procesja światła................................ 65
Znaczenie świecy paschalnej w liturgii światła.................. 67
Litery A i Ω.................................. 68
Exsultet.....................................69
Sekwencja pokaźnanocna Victimae Paschali Laudes....................... 71
Znaczenie Sekwencji wielkanocnej.................... 74
Czytania Wigilii Paschalnej.........................76
Sakramenty w trakcie Wigilii Paschalnej.................. 78
Szczególny związek Paschy z sakramentem chrztu........................ 79
Białe szaty ochrzczonych..................................... 80
wielkanocna spowiedź i Komunia Święta............................. 81
Święcenie pokarmów w Wielką Sobotę.............................. 83
Babka pokaźnanocna.............................85
Jajka w tradycji dużanocnej........................ 87
Baranek obfitanocny.........................................88
Pascha w modlitwie różańcowej.................................. 89
znacznanoc w Kościołach wschodnich............................... 91
Prawda zmartwychwstania.....................................92
Rezurekcja i procesja rezurekcyjna................................. 94
Pięćdziesiąt dni Okresu wielkanocnego.................. 95
Wniebowstąpienie..............................96
Zesłanie Ducha Świętego zamyka Okres sporanocy..................... 97
Przybądź, Duchu Święty...........................98
Uroczystość Zesłania Ducha Świętego.............................100
WYBRANE MODLITWY I PIEŚNI
WIELKOPOSTNE I obszernaNOCNE................. 102
Modlitwa uwielbienia pana
w każdym kościele........................... 102
Modlitwa do Chrystusa ukrzyżowanego...............102
Krzyż anielski..............................103
Akt miłości................................103
Fragment książki:
Gorzkie Żale to znane jedynie w Polsce nabożeństwo pasyjne, połączone z wystawieniem Najświętszego Sakramentu i kazaniem pasyjnym, odprawiane we wszystkie niedziele dużego Postu. To stara tradycja – pochodzi z początku XVIII wieku. Zostało ułożone przez ks. Wawrzyńca Benika w oparciu o strukturę Jutrzni (w formie znanej na przełomie stuleci XVII i XVIII) średniowieczne liturgiczne misteria pasyjne na użytek Bractwa św. Rocha, istniejącego przy warszawskim kościele Świętego Krzyża. Dzięki staraniom ks. Michała Bartłomieja Tarło Gorzkie Żale zostały po raz pierwszy odprawione w 1707 roku, wtedy także tekst nabożeństwa został wydany drukiem pod tytułem Snopek Mirry z Ogrodu Gethsemańskiego albo żałosne Gorzkie Męki Syna Bożego [ ] rospamiętywanie. Mirra to jeden z darów trzech mędrców złożonych Dzieciątku – zapowiadała mękę i śmierć Zbawiciela i dlatego znalazła się w tytule. Nazwa, pod którą nabożeństwo znane jest do dziś pochodzi od pierwszych słów zaczynającej je pieśni: „Gorzkie żale przybywajcie, serca nasze przenikajcie ". Nabożeństwo momentalnie się rozpowszechniło – najpierw w Warszawie, a następnie w całej Polsce, przekraczając granice zaborów, uzyskało też akceptację Stolicy Apostolskiej. Do dziś zachowało oryginalne, nieco archaiczne brzmienie. Melodie śpiewów wchodzących w skład Gorzkich Żalów nawiązują do jeszcze starszych pieśni. Istniejesporo współcześnie wykonywanych wariantów lokalnych.
Nabożeństwo dzieli się na trzy części, odprawiane po kolei w następujące po sobie niedziele dużego Postu. W pierwszą i czwartą niedzielę odprawia się część pierwszą, w drugą i piątą niedzielę – część drugą, a w trzecią niedzielę i Niedzielę Palmową – część trzecią. Gorzkie Żale początkuje wystawienie Najświętszego Sakramentu. Każdą część poprzedza ta sama Pobudka (zwana także Zachętą), po której następuje odczytanie Intencji oraz wprowadzenia do śpiewanych rozważań. Składają się na nie: Hymn, Lament duszy nad cierpiącym Jezusem, Rozmowa duszy z Matka Bolesną, a także pieśń Któryś za nas cierpiał rany. Nabożeństwo kończy kazanie pasyjne i błogosławieństwo Najświętszym Sakramentem. Jego treść sięga do ewangelicznego opisu męki Jezusa, a także do tekstów Starego Testamentu, zwłaszcza do Pieśni o cierpiącym słudze Jahwe z Księgi Izajasza i Psalmu 22. Kieruje uwagę uczestników na przeżycia biczowanego, dręczonego, upokarzanego, a w końcu krzyżowanego Jezusa, a także Jego Matki – współcierpiącej z Synem pośredniczki. Sugestywnymi obrazami wzbudza współczucie dla Chrystusa, oddającego życie za nas,, a także żal za własne grzechy. Gorzkie Żale już czwarte stulecie poruszają serca licznych wiernych, pomagając im wejść w przeżywanie męki Jezusa.