Karty pracy z linii Ćwiczę, myślę, rozwijam się. Trening mowy i myślenia u dzieci z zaburzeniami komunikacji to pakiet ćwiczeń ogólnorozwojowych, wspomagających rozwój i rozumienie mowy. Zadania rozwijają umiejętności wzrokowe, grafomotoryczne, sekwencyjne, słuchowe i językowe, pamięć i koordynację wzrokowo-ruchową.
Karty pracy powstały z myślą o nauczycielach i terapeutach pracujących z dziećmi mającymi trudności w nabywaniu i rozumieniu mowy. W sumie kart pracy jest 128 w 4 blokach plus 9 tekturowych (labirynty i karty rodzaju 'wskaż różnice').
Publikację można wykorzystywać jako pomoc edukacyjną w szkołach specjalnych, oddziałach integracyjnych, na zajęciach logopedycznych i rewalidacyjnych. Karty mogą w dodatku wykorzystywać rodzice do pracy z dziećmi w domu.
Przedział wiekowy można określić na ok. 3 do ok. 8 lat - w zależności od tego, jak funkcjonuje dziecko.
Podoba mi się to, iż w zeszytach odszukamy na równi ćwiczenia kolorowe jak i czarno-białe. Dzięki czemu materiał nie jest stabilny, a przy tym drugim typu ćwiczeń, dziecko ma okazję na samodzielne kolorowanie. I tu właśnie dochodzimy do kolejnej sprawy. Nabywając ten komplet, nastawcie się, iż nie wystarczy Wam ołówek do wypełniania ćwiczeń. Nic z tych rzeczy. Musicie przygotować jeszcze na dodatek: plastelinę, bibuły, klej, nożyczki, kolorowe piórka czy suche liście, farby, wodę, watę, kolorowe spinacze, ryż, kaszę, piasek i niemało innych. Zaskoczeni? To właśnie cała autorka – zadania pomyślane są tak, żeby były jak najmocniej kreatywne i urozmaicone dla dziecka.
(...)
Zadania zawarte w zeszytach ćwiczą szczególnie dużo umiejętności dziecka. Odnajdziecie tam więc ćwiczenia narracji (ilustracje do opowiedzenia, układanie historyjek obrazkowych), czytania/ słuchania ze zrozumieniem, analizy wzrokowej (np.: łączenie jednorodnych obrazków w pary, składanie obrazków z części, ), słuchu fonemowego, ćwiczenia lewopółkulowe (eliminacja ze zbioru, kontynuowanie i kompletowanie sekwencji tematycznych, szeregowanie), ćwiczenia myślenia logicznego i analitycznego, relacji przestrzennych (ćwiczenia przyimków), dużo ćwiczeń angażujących małą motorykę (wycinanie, naklejanie, wypełnianie, kolorowanie, łączenie kropek, zamalowywanie).
(...)
Komu poleciłabym tę pozycję? Myślę,z reguły rodzicom, których dzieci posiadają kłopoty z komunikacją. Poleciłabym ją z kilku powodów.
Wszystko jest skatalogowane w jedną całość – często rodzice szukają osobno książeczek z ćwiczeniami sekwencji, osobno z ćwiczeniami np.: grafopercepcji. Tutaj macie cały wachlarz ćwiczeń.
różnorodność treści – każde ćwiczenie jest inne. Nie powtarzają się obrazki, ani żadne części. Są coraz to świeże ilustracje, słowa, polecenia.
Inspiracja do ćwiczeń samodzielnych i wymyślania innych zadań w domu – nie ma tygodnia, abym nie otrzymała maila z pytaniem o praktyczne wyróznionie jak wykonać ćwiczenie np.: sekwencji. Tutaj macie kawę na ławę.
sporo okazji do ćwiczeń językowych – opowiadanie, słuchanie, czytanie, odpowiadanie, ćwiczenia gramatyczne, poznawanie nowych słów – buzia się nie zamyka????
Ćwiczenia dają dziecku wyjątkowo dużą możliwość samodzielnego działania i kreatywności, dla mnie to nad wyraz ważne.
Fragment recenzji Magdaleny Rybki
opublikowany na blogu Gabinet Logopedyczny RYBKA
Pełny tekst tutaj
Kiedy w moje ręce trafiły karty pracy Ćwiczę, myślę, rozwijam się. Trening mowy i myślenia u dzieci z zaburzeniami komunikacji autorstwa Pani Marzeny wiedziałam, że nie będzie to kolejny zeszyt ćwiczeń z zadaniami, że nie będą to zwyczajne karty pracy tworzone według norm i schematów działania w przypadku zaburzeń komunikacji. Wiedziałam, iż teczka którą trzymam w ręku to przemyślana w każdym calu, dopracowana z dbałością o najmniejszy detal, wypracowana metodą prób i błędów, a przeważnie wykonana z miłości do dziecka realna pomoc dla rodziców, logopedów, terapeutów i nauczycieli. Nie myliłam się.
(...)
Co wyszukamy wewnątrz urokliwej fioletowej teczki? Cztery bloki tematyczne na każdą z pór roku, wypełnione materiałem do zróżnicowanego rodzaju ćwiczeń językowych i ogólnorozwojowych, angażujących i mocno aktywizujących dziecko oraz rodzica do działania. Każdy z zestawów zbudowany jest w oparciu o powtarzający się schemat: obszerny obrazek tematyczny – o którym dziecko może opowiadać, opisywać kogo i co widzi, zadawać pytania, słuchać treści opowiadanych poprzez opiekuna czy budować własne wypowiedzi w oparciu o temat rysunku.
(...)
Każdy z czterech bloków – celowo używam takiego sformułowania, ponieważ karty sklejone właśnie w formie bloku, są nietrudne do wyrywania i wielokrotnego powielania – oscyluje wokół tematu jednej pory roku. Praca z materiałem tematycznym jest wyjątkowo przyjemna, nawiązując do obecnej aury można przy okazji ćwiczeń namacalnie pokazać dziecku niemało miejsc, zjawisk, rzeczy, czynności, a jak wiadomo to, czego możemy realnie i bezpośrednio doznać zostaje w naszej pamięci najdłużej.
Fragment recenzji Katarzyny Knopik
opublikowany na blogu LoogoMOWA Pracownia Logopedyczna