Dzieci, które doświadczyły przemocy fizycznej lub psychicznej, doznały bolesnego odrzucenia czy wielokrotnie zmieniały środowisko opiekuńcze, często wymagają specjalistycznego wsparcia. Wczesna trauma może posiadać druzgocący wpływ na rozwój przywiązania, przyczyniając się do powstania jego pozabezpieczanego, zdezorganizowanego stylu.
Nie da się odwrócić trudnych zdarzeń, ale można sprawić, aby pozostawione przez nie blizny były mniej bolesne i miały mniejszy wpływ na dorosłe życie. W tym funkcjonalnym poradniku autor wyjaśnia, jak sprawować opiekę nad dziećmi i młodzieżą ze zdezorganizowanym stylem przywiązania, zmagającymi się w związku z tym z trudnościami społecznymi, emocjonalnymi i behawioralnymi.
Przedstawiony model pracy łączy założenia teorii przywiązania, wiedzę o traumie i podejście mentalizowania z najnowszymi wynikami badań z dziedziny neuronauki. Koncentrując się na znaczeniu więzi interpersonalnych, książka wyposaża czytelnika w umiejętności pozwalające sprawować wydajną, trwałą i – co najważniejsze – empatyczną opiekę nad najmocniej podatnymi na zranienie, skrzywdzonymi dziećmi.
Rozwija poręczne kompetencje konieczne do stworzenia opiekuńczego, bezpiecznego środowiska wspierającego jednocześnie dzieci, jak i ich opiekunów. Książka stanowi cenne źródło praktycznych informacji dla osób sprawujących opiekę nad dziećmi, które doświadczyły traumy, przemocy czy zaniedbania – w tym dla opiekunów zastępczych, rodziców adopcyjnych, pracowników ośrodków opiekuńczo-wychowawczych, pedagogów, psychologów i terapeutów.
Książka Chrisa Tylora stanowi odpowiedź na częste pytania wychowawców, rodziców SOS i rodziców zastępczych o to, jak skutecznie pracować z dzieckiem ze zdezorganizowanym stylem przywiązania, które doświadczyło wielu traumatycznych zdarzeń.
Autor proponuje oparty na licznych badaniach naukowych i wieloletnim doświadczeniu poręczny model pracy z takim dzieckiem, niewymagający od opiekuna psychoterapeutycznego przygotowania. To książka o sile oddziaływania kompetentnych opiekunów i nadziei.
Beata Kulig Stowarzyszenie SOS Wioski Dziecięce w Polsce Zdrowienie dziecka ze zdezorganizowanym stylem przywiązania może nastąpić tylko w relacji z opiekunem. Model Chrisa Taylora porządkuje przekonania opiekuna dotyczące dziecka, uczy rozumieć komunikaty płynące z nieprzystępnych zachowań i kierunkuje codzienne wysiłki rodzica, aby miały wymiar terapeutyczny.
Autor przekłada skomplikowane teorie i wyniki badań dotyczących traumy i przywiązania na funkcjonalne narzędzia dla rodziców. Uważna lektura tej książki pozwoli opiekunom znaleźć odpowiedzi na niemało pytań, jakie sobie zadają, niejednokrotnie we łzach bezradności i samotności.
Izabella Ratyńska, psycholog Fundacja Rodzin Adopcyjnych www.adopcja.org.pl Dzieci ze zdezorganizowanym stylem przywiązania wymagają szczególnego podejścia. To proponowane w tej wartościowej książce oparte jest nie tylko na koncepcjach teoretycznych,na ogół na dowodach naukowych i bogatym doświadczeniu autora.
Chris Taylor to praktyk posiadający wieloletnie doświadczenie w pracy z dziećmi, które doświadczyły traumy, i ze specjalistami, którzy im pomagają. Joanna Luberadzka-Gruca Koalicja na Rzecz Rodzinnej Opieki Zastępczej Tytuł Dzieci i młodzież ze zdezorganizowanym stylem przywiązania.
Podejście mentalizowania w empatycznej opiece opartej na wiedzy o przywiązaniu i traumie Autor Chris Taylor Tłumacz Sawicka-Chrapkowicz Anna Wydawnictwo GWP EAN 9788374899598 ISBN 9788374899598 Kategoria Nauki humanistyczne\Psychologia liczba stron 264 Format 16.5x23.5x1.4 cm Rok wydania 2020 Oprawa Miękka ze skrzydełkami Wydanie 1 Waga 0.434 kg