- Artykuł uzupełniający / informacja uzupełniająca 2: z przewodem
- Pojazd z kierownicą po lewej /prawej stronie: dla pojazdów z kierownicą z lewej / prawej strony
- rozmiary radiatora: 234 x 139 x 42 mm
- Materiał zbiornika wody (chłodnica): Aluminium
- Materiał żeber chłodzących: Aluminium
- rodzaj chłodnicy: Żebra chłodzące połączone mechanicznie
Rolą układu chłodzenia jest utrzymywanie stosownej temperatury silnika. Zimny silnik nie pracuje w pełni wydajnie, co można zaobserwować zimą, zwłaszcza w sytuacji silników z zapłonem samoczynnym. Właściwa temperatura ma istotny wpływ na stan mieszanki paliwowo-powietrznej i jej spalanie. Niska temperatura pracy zakłóca cykl spalania i powoduje wyższą emisję węglowodorów i tlenków węgla. W silnikach benzynowych ważne jest odparowanie paliwa, które przy zimnym silniku osadzałoby się w postaci drobinek na gładzi cylindrów. Dlategonieraz stosuje się rozwiązania zapewniające dogrzewanie układu dolotowego spalinami. W silnikach wysokoprężnych temperatura cylindrów ma obszerny wpływ na spalanie mieszanki i właściwą pracę silnika w trakcie suwu sprężania, gdy dochodzi do automatycznego jej zapłonu. Na dodatek praca silnika w adekwatnej temperaturze chroni jego wnętrze przed korozją, a co z tego wynika — wpływa na solidność. Dla trwałości znaczenie maoptymalna temperatura oleju, który nagrzewa się bezpośrednio od silnika. Zimny olej nie zapewnia właściwego smarowania. Słuszna temperatura dla cieczy chłodzącej to 85–90 poziomów Celsjusza, mierzona na jej wylocie z silnika. Teoretycznie najkorzystniejsze dla silnika byłoby utrzymywanie temperatury na poziomie 100 poziomów C., ale to powodowałoby problemy z konstrukcją układu chłodzenia (musiałby właściwie znosić wysokie ciśnienie pary wodnej) i jego użytkowaniem (trzebaniejednokrotnie uzupełniać płyn chłodzący). Ostatnią rolą układu chłodzenia, która nie ma nic wspólnego z pracą silnika, jest ogrzewanie kabiny pasażerskiej. Nagrzewnica jest elementem układu chłodzenia, a to z niej bierze się ciepło, które wentylator dostarcza do wnętrza pojazdu. Chłodzenie cieczą określane jest jako chłodzenie pośrednie, ponieważ ciecz jest pośrednikiem pomiędzy silnikiem oddającym ciepło do cieczy a powietrzem, którego rolą jest jej chłodzenie. Chłodzenie bezpośrednie to chłodzenie powietrzem, praktycznie niestosowane już w silnikach samochodowych i coraz rzadziej spotykane w motocyklach. Schematyczny układ chłodzenia cieczą jest stosunkowo prosty i istotnie składa się z ledwie kilku składników. W centrum oczywiście znajduje się silnik, w którym wyrzeźbiono kanały wodne otaczające jego najszczególniej narażone na wysokie temperatury części. Kanały wodne w środku silnika wyprowadzają ciecz na zewnątrz przez przewody wodne (gumowe i/albo sztywne). Przewody te doprowadzają też z zewnątrz ciecz do kanałów wodnych. Kanały wodne prowadzą ciecz do/z dwóch układów z wymiennikami ciepła. Jednym jest układ chłodzenia z chłodnicą, a drugim układ ogrzewania z nagrzewnicą. Układy te pełnią odwrotne funkcje. Najważniejszą częścią układu chłodzenia jest chłodnica, której zadanie polega na odprowadzaniu ciepła z cieczy wypływającej z silnika. Obieg cieczy wymusza pompa wody znajdująca się przy silniku, której wirnik wnika do jego wnętrza, gdzie inicjuje obieg cieczy. Ciecz wypychana z silnika kierowana jest bezpośrednio do chłodnicy. W chłodnicy ciecz traci ciepło przez pęd powietrza, które na nią wpada. Jeśli samo powietrze z zewnątrz nie daje rady ostudzić cieczy, chłodnicę wspomaga wentylator, przeważnie elektryczny, uruchamiany wtedy, gdy temperatura cieczy dochodzi do temperatury grożącej jej wrzeniem. Schłodzona w chłodnicy ciecz wraca do obiegu, trafia do silnika i rozpoczyna kolejne okrążenie. Chłodnica jest wymiennikiem ciepła o teoretycznie szczególnie prostej budowie. Gdyby chcieć opisać ją schematycznie, jest powyginaną, sztywną rurą będącą kanałem wodnym, przez który przepływa ciecz chłodząca. Jest tak ukształtowana, aby trafiało na nią i opływało ją powietrze z zewnątrz. Tyle teorii, a w praktyce wygląda to tak, iż na chłodnicę składają się liczne kanały z umieszczonymi na nich żeberkami zwiększającymi powierzchnię wymiany ciepła. Mogą to być zarówno cienkie rurki, jak i komory, poprzez które przepływa ciecz, a jednocześnie opływa je chłodzące powietrze. Chłodnice skonstruowane są tak, że powietrze, które trafia na ich powierzchnię, musi przez nie przepłynąć – mówiąc kolokwialnie — na wylot przez chłodnicę. W górnej części chłodnicy za każdym razem znajduje się kanał doprowadzający gorącą ciecz, a w dolnej odprowadzający już schłodzoną. Chłodnica zawsze ma zawór chroniący ją przed wysokim ciśnieniem nadmiernie rozgrzanej cieczy. Jest on umieszczony z reguły w korku wlewowym, rzadziej w korku zbiornika wyrównawczego. W ofercie chłodnice Nissens, Valeo, Hella.
O marce Nissens klimatyzacjaNissens to duńska marka, którą powołano do życia w 1921 roku. Podstawą naszej działalności jest oferta produktów do chłodzenia silników i układów klimatyzacji dla międzynarodowego rynku motoryzacyjnych usług posprzedażowych i dostosowywanych do potrzeb klientów komponentów, systemów i modułów chłodzących dla branży energii odnawialnej i innych sektorów przemysłu. Producent Nissens poprzez lata zainwestowała szerokie środki w badania i rozwój komponentów do układów chłodzenia silników i układów klimatyzacji dla branży motoryzacyjnej. Ponad 95 lat doświadczeń w dziedzinie układów cieplnych i kompetencji produkcyjnych oznacza, że jestem w stanie sprostać zapotrzebowaniem na szeroką gamę wysokiej jakości części zamiennych, przyczyniając się równocześnie do pogłębiania wiedzy klientów na temat tych systemów. Będąc wiodącym na rynku producentem najważniejszych komponentów systemów termicznych, Nissens ma kompletną gamę produktów, która obejmuje aż 97% poruszających się po drogach samochodów. Dysponując częściami do wszystkich marek samochodów, od tych momentalnie poruszających się po najszczególniej egzotyczne, występujące w Europie, Azji i Ameryce, Nissens stanowi znakomity dobór pod względem jakości, gamy i kompetencji. Nasi partnerzy IAM, który przykładają dużą wagę do takich dodatkowych zalet jak „First Fit" czy „First to Market", są za każdym razem na bieżąco i dotrzymują kroku najnowszym trendom panującym na rynku, dzięki temu kupujący dysponują najkorzystniejszymi możliwościami,zwiększyć i rozwinąć swoje rynki. Zawsze, kiedy chodzi o Twoje systemy cieplne, Nissens jest po to, żeby Cię wspierać, zapewniając Ci wygodną i bezpieczną podróż.