Tematyczny tom naszego półrocznika „Chowanna”, zatytułowany Problemy edukacji w społeczeństwie wiedzy dotyczy wyraźnego zagadnienia społecznego, jakim jest edukacja w dynamicznie zmieniającym się ładzie społecznym. Skategoryzowane w tomie prace przedstawiają wybrane problemy współczesnej edukacji, w tym pedagogiki, jej konsekwencje społeczne i kulturowe, jednak nie są w stanie objąć wszelkich procesów i zjawisk przebiegających we współczesnej edukacji w Polsce i na Słowacji. Intencją autorów artykułów jest scharakteryzowanie najmocniej pokaźnych, ich zdaniem, tendencji obserwowanych w edukacji.
Celem tomu jest podjęcie szerokiej dyskusji naukowej na temat edukacji dzieci, młodzieży i ludzi dorosłych w rozmiarze teoretycznym i użytecznym i nowych kierunków rozwoju pedagogiki. Analiza funkcjonowania dziecka w okresie przemian społecznych i wprowadzania reform edukacyjnych, specyfiki edukacji dzieci, młodzieży i ludzi dorosłych, a także starszych, poszukiwanie kontynuacji strategicznych celów edukacji na poszczególnych poziomach kształcenia, metody i formy nauczania i uczenia się z użyciem nowych technologii, kształtowanie u uczących się umiejętności użytecznych, wymaganych poprzez zmieniający się dynamicznie rynek pracy, modernizowane kompetencje nauczyciela, świeże role nauczyciela i uczącego się, aspekty aksjologiczne edukacji i rola w niej sztuki, edukacja osób niepełnosprawnych, edukacja uniwersytecka, a także autoedukacja – oto tematy inicjowanych w niniejszym tomie czasopisma dyskusji naukowych. Zaakcentowany został także wątek mediów, mających zaspokajać wielorakie zapotrzebowania jednostki, podjęto jeszcze dyskusję na temat edukacji medialnej i kultury medialnej jednostek, grup społecznych i grup zawodowych w społeczeństwie opartym na wiedzy.
Celem tomu jest podjęcie szerokiej dyskusji naukowej na temat edukacji dzieci, młodzieży i ludzi dorosłych w rozmiarze teoretycznym i użytecznym i nowych kierunków rozwoju pedagogiki. Analiza funkcjonowania dziecka w okresie przemian społecznych i wprowadzania reform edukacyjnych, specyfiki edukacji dzieci, młodzieży i ludzi dorosłych, a także starszych, poszukiwanie kontynuacji strategicznych celów edukacji na poszczególnych poziomach kształcenia, metody i formy nauczania i uczenia się z użyciem nowych technologii, kształtowanie u uczących się umiejętności użytecznych, wymaganych poprzez zmieniający się dynamicznie rynek pracy, modernizowane kompetencje nauczyciela, świeże role nauczyciela i uczącego się, aspekty aksjologiczne edukacji i rola w niej sztuki, edukacja osób niepełnosprawnych, edukacja uniwersytecka, a także autoedukacja – oto tematy inicjowanych w niniejszym tomie czasopisma dyskusji naukowych. Zaakcentowany został także wątek mediów, mających zaspokajać wielorakie zapotrzebowania jednostki, podjęto jeszcze dyskusję na temat edukacji medialnej i kultury medialnej jednostek, grup społecznych i grup zawodowych w społeczeństwie opartym na wiedzy.