OpisPrezentowana książka jest próbą zrozumienia młodzieży gimnazjalnej poprzez odpowiedź na podstawowe pytanie „kim są polscy gimnazjaliści"? Zainteresowanie tym zagadnieniem wyrosło ze zniecierpliwienia doniesieniami medialnymi, podsycanymi dyskusją polityczną, które straszą polskie społeczeństwo, nagłaśniając szkolne patologie i problemy nastolatków. Dokonując niedługiej analizy dyskursu medialnego, można wysunąć wniosek o ukrytych oczekiwaniach, jakie społeczeństwo (raczej dorosłych) formułuje wobec młodzieży. Gimnazjaliści powinni być dojrzali i odpowiedzialni, i najmocniej jak to osiągalne podobni do dorosłych. Można powiedzieć, iż samo dorastanie jest traktowane jako problem, a gimnazjum, przez instytucjonalne wyodrębnienie młodzieży w okresie adolescencji, nad wyraz to wyostrzyło.
Poruszając się w tematyce funkcjonowania polskich gimnazjalistek i gimnazjalistów – ogólnie oraz konstrukcji ich tożsamości – szczególnie, należy zdać sobie sprawę z uwarunkowań określających miejsce młodzieży w przestrzeni społecznej. W sytuacji rekonstruowanej kategorii tożsamości najważniejsze są trzy podstawowe konteksty, układające się w strukturę zawężających się kręgów. Pierwszy, najszerszy krąg, to kontekst kultury ponowoczesnej, na który składają się procesy (post)modernizacyjne o zasięgu i oddziaływaniu ponadnarodowym. W kontekście kultury ponowoczesnej możemy mówić o globalnych nastolatkach, co umożliwia wyodrębnienie kolejnego kontekstu – rozwojowego, wpisującego się w kontekst kulturowy. Zatem drugi krąg, środkowy, posiada charakterystykę młodzieży w fazie rozwojowej, w jakiej się ona znajduje. Okres dorastania to jeden ze stanowczo ważnych etapów, w którym rozwój tożsamości zajmuje centralne miejsce. Na dodatek jest to czas intensywnego rozwoju fizycznego, psychicznego i społecznego, co z jednej strony skutkuje pojawieniem się nowych potencjalności młodego człowieka, a z drugiej rodzi trudności i nieprzeciętne dotąd problemy. Początek okresu dorastania został w Polsce niejako sformalizowany i „zamknięty" w trzyletnim obowiązkowym gimnazjum. Jest to ostatni, najwęższy kontekst, jednak skupiający wpływy dwóch pozostałych. Szkoła nie działa bowiem w „społecznej próżni", ale jest terenem, który odtwarza aktualne procesy społeczno-ekonomiczne i polityczne.
Główną kategorią analityczną w wyjaśnianiu zaobserwowanych w terenie zjawisk jest wizerunek tożsamości młodzieży gimnazjalnej, definiowany z trzech perspektyw: „ja", „my",„oni" gimnazjaliści. Definicje tożsamości pozostały ujęte w ramy najróżniejszych obrazów, produkowanych na podstawie kategorii wydobytych w trakcie analizy zebranych danych, tj.: zewnętrzne cechy (np. Ubiór, ciało, język werbalny, zachowanie) oraz narracyjne części tożsamości (np. „Jestem osobą potrzebującą wolności, choćby, jeśli nie będę z niej korzystać"). Na podstawie kategorii centralnych pozostały sformułowane dwa pytania szczegółowe: Jakie zewnętrzne parametry wchodzą w skład konstrukcji tożsamości młodzieży gimnazjalnej? oraz Jakie części narracyjne wchodzą w skład konstrukcji tożsamości?
ISBN: 9788323137801 Kod paskowy: 9788323137801 Autorzy: Cuprjak Magdalena Rok wydania: 2016 Kod wydawcy: 31012 liczba stron: 220 Oprawa: Miękka PKWiU: 58.11.1 Format: 14.8x21.0 Głębokość (mm): 12 Waga: 0.29 Języki: polski Grupa towarowa: KsiążkaOpinie - 0 opinii+ Dodaj opinie
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.