Podręcznik do nauki czytania partytur z elementami edytorstwa muzycznego został zaprojektowany jako koherentna całość będąca podstawą kursu akademickiego. Trafny dobór omawianych treści i ich sprofilowanie pod kątem progresywnie rosnących trudności zweryfikowane zostało długoletnią praktyką pedagogiczną, a wszystkie proponowane zadania i ćwiczenia były wielokrotnie realizowane przez adeptów kierunku muzykologicznego. Podręcznik kierowany jest więc w pierwszej kolejności do studentów, lecz także wykładowców, którzy będą mogli korzystać z niego w trakcie zajęć prowadzonych w instytucjach akademickich (np. W instytutach muzykologicznych i w akademiach muzycznych) czy w szkołach muzycznych. Z myślą o dydaktykach, na końcu podręcznika zamieszczono dla nich kilka uwag metodycznych, które mogą okazać się przydatne w pracy z tym podręcznikiem. Chociaż podręcznik ten może być także rekomendowany do pracy samodzielnej, prowadzi bowiem uczących się krok po kroku, przybliżając im podstawowe, a w dalszej kolejności coraz bardziej trudne zagadnienia z zakresu edytorstwa muzycznego, aby następnie w dostępny sposób zaznajomić ich z tajnikami odczytywania partytur. Jako propozycja metodyczna kierowana jest do wszystkich zainteresowanych odkrywaniem tajemnic sztuki muzycznej i wszystkich chcących poszerzyć swoją wiedzę muzykologiczną. Podręcznik ten ma za zadanie w logiczny i praktyczny, a równocześnie krystaliczny sposób pomóc w zrozumieniu zawiłości i problemów związanych z praktyką muzyczną, przybliżając i naświetlając zasady korzystnego zapisu nutowego,, a także zapoznać z fenomenem partytury muzycznej, proponując systematyczną metodę samodzielnego odkrywania i odczytywania partytury.