Skrzypcowe piosenki opracowałyśmy z myślą o uczniach zaczynających naukę. Dlaczego piosenki? Ponieważ uznajemy, że kształtowanie muzykalności i umiejętności słuchowych dziecka odgrywa nie mniej istotną rolę, niż poznawanie i doskonalenie techniki skrzypcowej.
Układ piosenek jest nieprzypadkowy (pierwsze ćwiczenia realizowane są na pustych strunach) i zakłada powrót do niektórych utworów na kolejnym etapie nauczania. Melodiom towarzyszą rymowanki, ułatwiające przyswojenie i zapamiętanie struktur rytmicznych.
Koncepcja podręcznika, jak i część materiału zaczerpnięte zostały z wydanej w Petersburgu publikacji Walentyny Jakubowskiej Wwierch po stupieńkam. Na przygotowany poprzez nas zbiór składają się na dodatek: melodie lubiane i ludowe, znane polskie piosenki dziecięce o długiej tradycji i proste utwory. W niektórych przypadkach, dla wygody gry, zrezygnowałyśmy z oryginalnych tonacji. Wszystkie, z wyjątkiem etiud, zaopatrzone zostały w proste akompaniamenty fortepianowe. Uprościłyśmy także niektóre zwroty rytmiczno-melodyczne. Zgodnie z najnowszymi tendencjami metodyki nauczania gry skrzypcowej, proponujemy szybszy rozwój techniki lewej ręki i dość wcześnie wprowadzamy wślizg na flażolet.
Sposób realizacji poszczególnych piosenek poprzez ucznia jest podany w formie skróconej w głosie skrzypcowym. Uwagi dla nauczyciela znajdują się przy utworach w partii akompaniamentu, a także we Wskazówkach metodycznych.