- Uchwyt charakterystyczny Cokin P
- Filtr pełny szary ND4 (P153)
- Filtr połówkowy szary ND4 (P121M)
- Filtr połówkowy szary ND8 (P121)
- Adapter P452 o średnicy 52mm
- Adapter P455 o średnicy 55mm
- Adapter P458 o średnicy 58mm
- Adapter P462 o średnicy 62mm
Numer katalogowy: H3H3-21
P153 - Filtr pełny szary ND4 przyciemnia o 2 stopnie przysłony. Pozwala na dłuższą ekspozycję.
P121M - Filtr połówkowy szary ND4 z przejściem gradacyjnym medium przyciemnia o 2 stopnie przysłony. Nieprzeciętny do fotografii nadmorskiej i górskiej.
P121 - Filtr połówkowy szary ND8 z przejściem gradacyjnym hard przyciemnia o 3 stopnie przysłony. Idealny do fotografii nadmorskiej i górskiej.
Pierścienie te pozwalają nam dołączyć uchwyt filtrów do obiektywu. W pierwszej kolejności należy sprawdzić, czy obiektyw – z którym chcemy stosować filtry Cokin – ma gwint umożliwiający zamontowanie adaptera. Następnie należy określić wymiar gwintu – informacja ta w głównej mierze jest podana na pierścieniu okalającym przednią soczewkę obiektywu. Znając średnicę gwintu, możemy dobrać adekwatny rozmiar adaptera, a następnie go wkręcić. Jeżeli dysponujemy kilkoma obiektywami o najróżniejszych średnicach, to starczy zjednoczyć adapter do potężnego wymiaru.
Uchwyt standardowy Cokin Pumożliwia zamocowanie trzech filtrów. Jest szybki w konfiguracji i nieskomplikowany w użyciu, wystarczy go nasunąć na adapter, który wkręciliśmy wcześniej na gwint obiektywu. Współpracuje idealnie z obiektywami nie wpływając na pracę autofocusa, ostrzenia manualnego, czy używania obiektywów zmiennoogniskowych. Materiały użyte do jego produkcji są wytrzymałe na obfite zmiany temperatury, a warstwa „granitowa" uchwytu filtra jest za każdym razem przyjemna w dotyku, bez względu na warunki pracy.
Filtry neutralnie szareZnane jako filtry ND, blokują pełne widmo światła widzialnego równocześnie pozostawiając naturalne kolory. Są wykorzystywane do redukcji światła wpadającego poprzez obiektyw aparatu, dając kontrolę nad czasem naświetlania i głębią ostrości bez wywoływania zmian w kolorystyce i kontraście fotografie. Dzięki możliwości dłuższego czasu naświetlania filtry te pozwalają uzyskać ciekawe efekty rozmycia chmur na niebie, płynącej wody w wodospadzie, wyśmienicie gładkiej powierzchni morza czy uchwycie smugi światła przejeżdżającego pociągu. Filtry szare są także wyjątkowo przydatne w celu uniknięcia nadekspozycji.
Filtry połówkoweFiltry gradacyjne (połówkowe) szare są przezroczyste na dole, w połowie przechodząc stopniowo w szary odcień, najsilniejszy u góry. Posiadają szarą tonację i są używane do redukcji światła wpadającego przez obiektyw aparatu, dając kontrolę nad czasem naświetlania i głębią ostrości. Filtry połówkowe posiadają wykorzystanie w sytuacjach, gdzie części kombinacji kadru posiadają rozmaite stopnie jasności, np. Różnica pomiędzy jasnym niebem a ciemną ziemią. Filtry te zrównoważenie ekspozycji obrazu i są wręcz potrzebne przy próbie wykonania fotografie w dynamicznie zmieniających się warunkach oświetleniowych jak zachód czy wschód słońca.
Filtry gradacyjne pozwalają:- zrównoważyć kontrasty
- uniknąć przepaleń
- wyciągnąć więcej szczegółów z cieni
Aby określić, jaki filtr jest potrzebny do tego, żeby wyrównać kontrast oświetlenia, należy podzielić fotografowaną scenę przynajmniej na dwie strefy: pierwszą jasną, na którą będzie nałożony filtr, i drugą, która pozostanie neutralna. Następnie używając punktowego pomiaru światła w aparacie lub za pomocą ręcznego światłomierza zmierzyć różnicę oświetlenia. Uzyskany wynik trzeba przeliczyć na różnicę w stopniach EV i do tak otrzymanego wyniku zespoić stosowny filtr. Przykład: Jeżeli różnica pomiędzy strefą jasną a ciemną wynosi 2 EV, to żeby op