- Strona zabudowy: Tylna oś po obydwu stronach
- Średnica [mm]: 55
- Wysokość [mm]: 93
- dla numeru OE: Part/oe 516673
Układ zawieszenia ma kluczowy wpływ na komfort i bezpieczeństwo prowadzenia samochodu. Podstawowym jego elementem jest wahacz, który odpowiedzialny jest za łączenie piasty koła (zwrotnicy) z nadwoziem samochodu. W zależności od rodzaju wahacza, jego integralnymi elementami mogą być także sworznie i tuleje metalowo-gumowe. Układ zawieszenia to sieć naczyń połączonych – usterka jednego elementu natychmiast powoduje zwiększone zużycie pozostałych, które poddane zostają dodatkowym naprężeniom. Najwięcej wstrząsów i sił przekrojowych odbierają tzw. „silentbloki", czyli tuleje metalowo-gumowe, których zadaniem jest tłumienie drgań przenoszonych z podłoża, po jakim porusza się samochód. Rolą sworznia jest z kolei umocowanie zwrotnicy do wahacza, a tym samym umożliwienie skrętu kół. To relatywnie trwały element zawieszenia, jednak ponadto podlegający okresowej kontroli w warsztacie. W wielu modelach samochodów tuleje i sworznie są nierozdzielnymi częściami wahacza, czego przykładem są wahacze aluminiowe. Wahaczy może być nawet po kilka na jedno koło (wahacze górne i dolne), dlatego badanie tego obszaru wymaga szczególnej uwagi. Usterki samego wahacza objawiają się poprzez stuki albo niewłaściwe prowadzenie samochodu. Polegają one najczęściej na zmęczeniu materiału, z którego tworzony jest wahacz, wygięciu lub pęknięciu np. W wyniku nadmiernej korozji. Diagnoza wahacza, oprócz wykonania jazdy próbnej, polega na ogół na ocenie wzrokowej w celu ustalenia, czy nie występują w odniesieniu do niego opisywane zjawiska. Jeśli chodzi o objawy zużycia tulei metalowo-gumowych, mogą polegać przeważnie na skrzypieniu podczas przyspieszania lub hamowania, stukaniu w trakcie jazdy po nierównej nawierzchni, przedwczesnym albo nierównomiernym zużyciu opon, a także wyczuwalnym luzie na kierownicy (pogorszonej precyzji prowadzenia). Nawet znikomy luz na tulei będzie słyszalny, a z czasem także odczuwalny poprzez użytkownika pojazdu. Największą pewność dadzą oględziny elementu, gdy uniesiemy samochód na podnośniku i możemy stwierdzić, czy nie doszło do zmęczenia albo pęknięcia gumy, z jakiej wytworzona jest tuleja. Jeśli chodzi o sworzeń wahacza, ponadnormatywne zużycie tego elementu może mieć fatalne konsekwencje dla kierującego pojazdem. W skrajnym przypadku „wybity" sworzeń może odłączyć wahacz od zwrotnicy, co uniemożliwi kierowanie pojazdem. Równocześnie, nawet wtedy, gdy stwierdzimy jedynie przetarcie osłony gumowej sworznia, należy wymienić cały element. Dlaczego? W tego typu sytuacjach występuje znaczne prawdopodobieństwo, że uszkodzeniu uległ ponadto sam przegub kulowy, poprzez co istnieje niebezpieczeństwo jego rychłej awarii nawet po zamianie osłony. Gumowa osłona może ponadto zamknąć w swoim wnętrzu szkodliwe dla przegubu substancje, przyspieszając procesy rdzewienia i korozji przegubu. W dodatku, prawidłowa praca przegubu kulowego wymaga występowaniu substancji smarującej. Uszkodzona osłona może doprowadzić do straty substancji smarującej, która może zostać wypłukana przez wodę, wyschnąć lub zostać zanieczyszczona poprzez ciała obce.
O marce SasicSASIC - marka z ponad 70-letnim doświadczeniem w produkcji i dystrybucji samochodowych części zamiennych. Firma należy do grupy SEVTI. W ofercie dostępna pełna gama części zawieszenia i komponentów gumowo-metalowych do samochodów francuskich i wciąż poszerzająca się gama do innych marek zachodnich.