ŚPIEWNIK KOŚCIELNY KATOLICKI czyli największy podręcznik dla organistów w kościołach katolickich zebrany staraniem Towarzystwa Wzajemnej Pomocy Organistów Dyecezyi Krakowskiej ułożony na 1 głos
z organem albo na 4 głosy mieszane i największy wybór pieśni nabożnych z nutami do śpiewu na 2 głosy
CZĘŚĆ PIERWSZA
Pieśni adwentowe, kolędy, pieśni postne, obfitanocne i o Wniebowstąpieniu Pańskim
PIEŚNI znacznaNOCNE
I O WNIEBOWSTĄPIENIU PAŃSKIM
na głos z organami albo na chór mieszany
(z jedną zwrotką tekstu)
wybór, opracowanie i wstęp: TOMASZ FLASZA
Nota historyczna: ks. Tadeusz Przybylski SDB
Monumentalne dzieło ŚPIEWNIK KOŚCIELNY KATOLICKI Tomasza Flaszy (1865-1940) ukazało się po raz pierwszy drukiem w latach 1903-1909. Było to opracowanie pieśni religijnych na głos z organami albo na chór mieszany z jedną zwrotką tekstu, a "z nutami do śpiewu na 2 głosy", z pełnym tekstem opublikowane w 1930 roku. Całość składa się z trzech części. Część pierwsza zawiera pieśni adwentowe, kolędy, pieśni postne, sporanocne i o Wniebowstąpieniu Pańskim.
W drugiej części znajdują się pieśni do Ducha Świętego, Trójcy Przenajświętszej, do pana Jezusa, do Najświętszej Maryi Panny, Godzinki, Litanie i Koronki. Trzecia część obejmuje pieśni przygodne, mszalne, żałobne, do Świętych Pańskich, nieszpory i hymny.
W tym 3-tomowym śpiewniku T. Flasza zebrał ponad 1000 pieśni kościelnych na cały rok liturgiczny. Pieśni te bardzo starannie opracował jednocześnie pod względem muzycznym, jak i tekstowym. Opracowanie wersji organowej charakteryzuje niezwykła prostota i wybitnie wokalny typ harmonizacji. Jak pisze Autor we wstępie: "Melodie do tych pieśni czerpane są z dawnych śpiewników, jak Mioduszewskiego, Klonowskiego i z innych i zachowane są w swej dawnej formie". Jedynie w nielicznych miejscach redakcja przywróciła niektóre słowa i zwroty za Śpiewnikiem kościelnym ks. M.M. Mioduszewskiego (wyd. 1838-53) i Szczeblami do nieba T. Klonowskiego (wyd. 1856-67), zachowując tym samym oryginalną, archaiczną polszczyznę w wierszach pieśni.
Śpiewnik kościelny katolicki Tomasza Flaszy ma bez dwóch zdań wartość historyczną. Nadal zadowala się podziwm i popularnością wśród organistów, dyrygentów chórów i amatorów skupionych w kościelnych zespołach muzycznych.
(Rh)
Pozycja warta polecenia.
z organem albo na 4 głosy mieszane i największy wybór pieśni nabożnych z nutami do śpiewu na 2 głosy
CZĘŚĆ PIERWSZA
Pieśni adwentowe, kolędy, pieśni postne, obfitanocne i o Wniebowstąpieniu Pańskim
PIEŚNI znacznaNOCNE
I O WNIEBOWSTĄPIENIU PAŃSKIM
na głos z organami albo na chór mieszany
(z jedną zwrotką tekstu)
wybór, opracowanie i wstęp: TOMASZ FLASZA
Nota historyczna: ks. Tadeusz Przybylski SDB
Monumentalne dzieło ŚPIEWNIK KOŚCIELNY KATOLICKI Tomasza Flaszy (1865-1940) ukazało się po raz pierwszy drukiem w latach 1903-1909. Było to opracowanie pieśni religijnych na głos z organami albo na chór mieszany z jedną zwrotką tekstu, a "z nutami do śpiewu na 2 głosy", z pełnym tekstem opublikowane w 1930 roku. Całość składa się z trzech części. Część pierwsza zawiera pieśni adwentowe, kolędy, pieśni postne, sporanocne i o Wniebowstąpieniu Pańskim.
W drugiej części znajdują się pieśni do Ducha Świętego, Trójcy Przenajświętszej, do pana Jezusa, do Najświętszej Maryi Panny, Godzinki, Litanie i Koronki. Trzecia część obejmuje pieśni przygodne, mszalne, żałobne, do Świętych Pańskich, nieszpory i hymny.
W tym 3-tomowym śpiewniku T. Flasza zebrał ponad 1000 pieśni kościelnych na cały rok liturgiczny. Pieśni te bardzo starannie opracował jednocześnie pod względem muzycznym, jak i tekstowym. Opracowanie wersji organowej charakteryzuje niezwykła prostota i wybitnie wokalny typ harmonizacji. Jak pisze Autor we wstępie: "Melodie do tych pieśni czerpane są z dawnych śpiewników, jak Mioduszewskiego, Klonowskiego i z innych i zachowane są w swej dawnej formie". Jedynie w nielicznych miejscach redakcja przywróciła niektóre słowa i zwroty za Śpiewnikiem kościelnym ks. M.M. Mioduszewskiego (wyd. 1838-53) i Szczeblami do nieba T. Klonowskiego (wyd. 1856-67), zachowując tym samym oryginalną, archaiczną polszczyznę w wierszach pieśni.
Śpiewnik kościelny katolicki Tomasza Flaszy ma bez dwóch zdań wartość historyczną. Nadal zadowala się podziwm i popularnością wśród organistów, dyrygentów chórów i amatorów skupionych w kościelnych zespołach muzycznych.
(Rh)
Pozycja warta polecenia.